Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Den rullende fysioterapeut

Klinikejer og kørestolsbruger. For Jørgen Dalgaard, 51, er sklerose et vilkår, der ikke er noget at gøre ved. Han fokuserer på det, der kan lade sig gøre.

Fysioterapeuten

Min arbejdsplads: De mærker, at jeg vil dem

Navn: Maria Andersen / Alder: 37 år / Arbejdsplads: KABS Hvidovre.

Nr.12, 2016 1
Fysioterapeuten

Professionel genoptræning eller menneskefjerne serviceniveauer

DEBAT // Sundhedsstyrelsens retningslinjer præges af et mangelfuldt serviceniveausprog mere end af et klart sundhedsfagligt sprog.

Nr.12, 2016 1
Fysioterapeuten

Systematisk screening af ældre sikrer tryghed ved udskrivelsen

På Nordsjællands Hospital i Hillerød er det geriatriske team tilknyttet Akutafdelingen. Alle medicinske patienter over 65 år screenes ved indlæggelsen, hvilket er med til at give en tryg udskrivelse og en koordineret indsats mellem hospital, kommune og egen læge.

Fysioterapeuten

Brug for flere fysioterapeuter på hospitalerne

"Det er godt, at flere patienter bliver udskrevet med en genoptræningsplan. Der er nemlig brug for endnu flere planer", siger formand Tina Lambrecht.

Arbejdsgiverforening til debat

Et forslag om at etablere en arbejdsgiverforening for fysioterapeuter har været på turné rundt i landet. Fysioterapeuten var med i Ringsted.

Modstridende resultater af gangtræning

FORSKNINGSNYT // Bedre gangfunktion er målet for mange patienter i rehabiliteringen og har stor betydning for både patienters og pårørendes livskvalitet.

Fysioterapeuten

Prognostiske faktorer ved behandling af smerter

FORSKNINGSNYT // God kommunikation har betydning for patient-behandlerforholdet, og at evnen til at kommunikere er en vigtig kompetence hos fysioterapeuten.

Frida Kahlos kunst i smerteforskning

FORSKNINGSNYT // Personer med kronisk smerte beskriver ofte komplekse, udbredte intense og uforklarlige smerter og smertefænomener, som medfører lidelse og social isolation.