Redskab til at håndtere andres smerte

Ved at erstatte omsorg og empati med compassion kan man forebygge den empatiske udmattelse, der ofte opstår, når sundhedspersoner konfronteres med andres lidelser. Det fremgår af en ny artikel i psykologernes fagmagasin.
Foto: iStock

For meget omsorg og empati slider på krop og sjæl. En anden tilgang til andre menneskers sorg og lidelse sikrer, at man ikke i samme grad rammes af ”empatisk” udmattelse. Det skriver psykolog Nanja Holland Hansen i en artikel i psykologernes fagmagasin.

Den empatiske udmattelse rammer ofte sundhedspersonale, der bliver overvældet af deres egne følelser og tanker, når de har været vidne til noget smertefuldt, som de ikke kunne gøre noget ved. Nogle vælger at lukke ned for følelserne og slå dem hen. Men den strategi vil, ifølge forskerne, føre til stress og udbrændthed.

Erstat empati med compassion

Compassion, eller på dansk medfølelse, defineres som den følelse af omsorg, som opstår, når vi konfronteres med en andens lidelse, en omsorg for såvel den anden person og egne følelser i den sammenhæng.  Ved at træne i compassion får man en anden tilgang til sit eget og andre medmenneskers liv, som gør én mere robust og giver mod til at ”være med smerte på en anden måde”, skriver Nanja Holland Hansen i sin artikel.

Compassion er en følelse af medmenneskelighed, der har en positiv effekt, når vi konfronteres med smertefulde oplevelser. Således vil compassion aktivere dele af hjernen, der har med kærlighed og glæde at gøre, hvorimod empati rammer dele af hjernen, der håndterer smerte.

At træne compassion vil sige at tilegne sig en ny tilgang til sit eget og ens medmenneskers liv, hvilket kan gøre én mere robust og give styrke og mod til at tackle smerte og lidelse på en hensigtsmæssig måde.

Artiklen ”Vi skal til at tale om compassion” er fra Psykologernes fagmagasin 1 2017.

Læs artiklen her

 

Del eller udskriv artiklen
0 kommentarer til artiklen
×Skriv en kommentar
Indsend kommentar