Sådan overholder du nye regler om sikker mail
Fra 1. januar 2019 er reglerne for brug af sikker mail blevet strammet. Det betyder, at også private virksomheder skal sørge for at mails, der indeholder personfølsomme oplysninger, er krypteret, når de transporteres mellem afsenders server og modtagerens server (såkaldt TLS-kryptering).
De fleste klinikker har allerede sikker mail sat op. Der er dog en del virksomheder – især enkeltmandsvirksomheder – der er vant til at bruge webmails som for eksempel Gmail eller Hotmail. Her skal man være ekstra opmærksom. Stadig flere af disse mailudbydere tilbyder dog i dag services og aktivering af funktioner til opsætning af sikker mail (bemærk, at dette kan indebære betaling).
Se hvordan du får en sikker mail
Krav om persondatapolitik for ansatte
Det er Datatilsynet, der står bag stramningen af reglerne for sikker mail. Samtidig er der også strammet op, når det gælder arbejdsgiveres persondatapolitik. På baggrund af datatilsynets vejledning på området, har Danske Fysioterapeuter derfor udarbejdet en skabelon, som arbejdsgiveren kan udfylde og anvende som persondatapolitik for ansøgere og ansatte.
Det er arbejdsgiverens ansvar at tilpasse persondatapolitikken til de faktiske forhold på virksomheden.
Læs om persondatapolitik for ansatte og hent skabelon (se bunden af siden)
Bliv klogere på dataforordningen
Danske Fysioterapeuter har udarbejdet en række standarddokumenter, der hjælper virksomheden til at få klarhed over, hvad der skal overholdes. Standarddokumenterne er eksempler på, hvordan man kan leve op til reglerne om indhentning af samtykke og informere patienterne om klinikkens opbevaring og håndtering af personfølsomme oplysninger.
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
Er du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.