Vi skal forbedre løn- og ansættelsesvilkår på klinikker uden overenskomst

Danske Fysioterapeuter ønsker at forbedre løn- og ansættelsesvilkår for ansatte på private klinikker uden en kollektiv aftale. Derfor rejser vi jævnligt overenskomstkrav overfor klinikker, og jeg kan på ingen måde anbefale medlemmer at tage arbejde på klinikker uden centralt forhandlet kollektiv aftale.
Er man ansat på en klinik med overenskomst, er man sikker på at få det, man er blevet lovet i ansættelsessamtalen. Desuden er man sikret at kunne få hjælp hos Danske Fysioterapeuter til at gennemse kontrakter, lønsedler og juridisk assistance, hvis noget ikke stemmer. Gennem det sidste år har vi sikret/skaffet 1.388.097 kroner tilbage til medlemmer, der havde ufuldstændige kontrakter. Det er jeg stolt af. Derfor anbefaler vi alle fysioterapeuter at vælge arbejdsplads blandt klinikker, der har en overenskomst – og at være medlem i Danske Fysioterapeuter π
Det er ingen sag at rejse et overenskomstkrav. Det er bare et brev med tre linjer, dato, underskrift og et frimærke på kuverten, så klarer posten resten.
Det kræver til gengæld muskler, erfaring og udholdenhed at håndtere alt det, der følger efter, for at få et resultat i hus.
I en sag, vi startede for snart tre år siden, rejste Danske Fysioterapeuter overenskomstkrav overfor to private klinikker, der begge er en del af samme landsdækkende kæde. Den sag er vores forhandlere stadig i gang med.
Når Danske Fysioterapeuter rejser overenskomstkrav, går vi i dialog med de ansatte. Det er for deres skyld, vi rejser kravet, og sammen skal vi definere ønsker og rammer for, hvordan vi går til opgaven.
Mange fysioterapiklinikker i landet er mindre behandlingssteder, hvor ansatte og ejer kender hinanden godt; man bor måske i samme område, har børn på samme skole – der kan være rigtig mange kontaktpunkter som gør, at medarbejderne gerne ser, at vi lander en aftale uden at slå skår i relationerne.
Det kan tage tid, nogle gange lang tid. Og i nogle tilfælde kan der komme nye aspekter på bordet, som sætter forhandlingen tilbage eller i et nyt spor. Her kan man fx forestille sig, at ikke bare en enkelt klinik, men hele kæden ønsker at komme til forhandlingsbordet og tegne overenskomst med os.
I Danske Fysioterapeuter har vi mange års erfaring med den slags forhandlinger, vi kan trække på. Vi har også en ”Amagerhylde” med eksempler på krumspring og forhalingstaktikker, vi er stødt på i tidens løb – det er en del af erfaringsgrundlaget. Men vi har også en stor kasse med hjertegods, som er fyldt med erfaringer indsamlet med medlemmerne, der bevidner, at man (som regel) kommer længst med forhandlede aftaler.
Derfor er tålmodighed en dyd. Den dyd besidder vores forhandlere til perfektion. Men vi efterlever også en anden dyd: Vi giver aldrig op.
Balancen mellem tålmodighed og kamplyst arbejder vores dygtige forhandlere med hver dag. Og så længe medlemmerne ønsker, at vi kæmper videre for deres løn- og arbejdsvilkår, så gør vi det.
Det budskab vil jeg bede dig dele med dine kolleger – med en opfordring om, at de skal melde sig ind i Danske Fysioterapeuter.
Sammen står vi stærkere π
Jeanette
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
βEr du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.