Henvisningsformidling DNHF
Henvisninger ligger online på det, der kaldes Den Nationale Henvisningsformidling, også kaldet DNHF.
Formålet med Henvisningsformidlingen er, at den henvisende læge ikke på forhånd vælger en bestemt fysioterapeut, når lægehenvisningen sendes. På den måde kan man sikre, at patienterne kan have frit valg mellem de aktuelle fysioterapeuter.
DNHF erstatter fra 23. november 2020 det tidligere Henvisningshotel (REFHOST). Du skal således som praktiserende fysioterapeut fra den 23. november 2020 bruge DNHF til at finde elektroniske fysioterapihenvisninger (REF07).
Du kan som praktiserende fysioterapeut få adgang til DNHF uanset om du har ydernummer eller ej.
DNHF har lavet et informationsbrev, som Danske Fysioterapeuter har sendt til fysioterapeuter i praksissektoren.
Registrering i SOR-EDI
Du skal være registreret korrekt i sundhedsvæsenets organisationsregister (SOR-EDI).
Tal med din IT-leverandør om, hvorvidt du selv er ansvarlig for at opdatere SOR-EDI. Hvis du selv er ansvarlig, kan du læse i informationsbrevet fra DNHF om, hvordan du gør det.
"Vores leverandør CGI og Sundhedsdatastyrelsen er blevet overrasket over manglende registreringer i SOR, der resulterer i, at fysioterapeuterne ikke kan hente en henvisning.
Servicedesken hos CGI (DNHF’s support) kan ikke hjælpe med at få rettet registreringer i SOR. Hovedårsagen er, at behandlerne mangler et lokationsnummer i SOR. Det skal den enkelte behandler selv gå ind og registrere, og eventuelt rette henvendelse til SOR-support.
Vi har lagt vejledninger ud på dnhf.dk/#/support. Efter registrering går der 1-5 dage indtil det er på plads i SOR og DNHF.
I tilfælde af fejl eller mangler i organisationens (klinikkens) SOR registrering kan servicedesken hos CGI i visse tilfælde udføre en nødregistrering i DNHF’s lokale kopi af SOR registeret, som vil være midlertidigt gældende indtil registreringen kommer på plads i SOR. Det vil muliggøre, at klinikken kan logge på DNHF og udsøge og hente henvisninger. Det er vigtigt, at klinikken efterfølgende sikrer, at SOR bliver opdateret korrekt.
Nødregistreringen foregår således:
- CGI’s servicedesk kontaktes (helst via mail dk.dnhf-support@cgi.com eller alternativt via telefon 4482 7964), og man oplyser klinikkens CVR-nr., SOR nr., ydernummer og lokationsnummer.
- Ud fra disse oplysninger afklarer CGI’s servicedesk, om der kan laves en relevant opdatering i den lokale kopi af SOR i DNHF med de pågældende oplysninger.
- Klinikken modtager besked om den udførte nødrettelse og kan herefter logge på DNHF og hente henvisninger.
- Klinikken skal dog efterfølgende registrere sig korrekt i det ’rigtige’ SOR.
- Når registreringen i det rigtige SOR er på plads, kopieres det automatisk i løbet af 2-3 dage over i DNHF’s lokale kopi af SOR og erstatter således nødrettelsen.
En anden nødløsning (uden 'nødregistrering') er:
- Behandleren kan bede patienten om at få den praktiserende læge til at sende henvisningen direkte til fysioterapeuten.
- Fysioterapeuten kan printe henvisningen, og oprette den manuelt i eget system.
- Måske er det muligt i de større klinikker at bede en kollega som er oprettet korrekt, om at hente henvisningen.
Det er selvfølgelig ikke optimalt, men dog en mulighed indtil registreringerne er på plads."
Adgang til DNHF, vejledninger og support
Du kan i informationsbrevet læse om, at du vil få adgang til DNHF, hvis du har ydernummer og har et medarbejdersignatur (NEMID Erhverv). Ligeledes vil fysioterapeuter uden et ydernummer få adgang til DNHF.
Du kan i informationsbrevet også læse om, hvordan du kan teste din adgang på DNHF. Har du problemer med at logge ind på DNHF og fremsøge testhenvisningen, skal du kontakte DNHF support jf. informationsbrevet.
DNHF har konstateret, at flere brugere af DNHF har problemer med at logge på, og har lavet en vejledning til afhjælpning af logon problemer i DNHF.
Find vejledninger via informationsbrevet. Hvis du er i tvivl, om skiftet fra REFHOST til DNHF kommer til at påvirke arbejdsgangen i dit fagsystem, skal du kontakte din IT-leverandør.
Ofte stillede spørgsmål
Hvis du er fysioterapeut med eller uden ydernummer og har et Medarbejdersignatur (NemID Erhverv) med tilknyttet CPR-nummer vil du få adgang til at hente fysioterapihenvisninger på DNHF.
Du finder vejledninger på dnhf.dk/#/support.
Hvis du har spørgsmål i forhold til at bruge DNHF, skal du kontakte DNHF’s support.
DNHF har givet følgende svar om det:
Al adgang til DNHF bliver logget uanset, hvordan du foretager login på DNHF. Man identificerer medarbejderen via det udstedte medarbejdercertifikat uanset, hvilken form for login, der benyttes.
DNHF har givet følgende svar om det:
Fysioterapeuter og deres ansatte hos en klinikejer (fysioterapeut) der er registreret med et ydernummer i SOR, vil kunne hente henvisninger på det ydernummer, som de er ansat under. Klinikejeren kan vælge:
a.
Den automatiske log in. Dvs. hvis de ansatte har medarbejdercertifikat vil de automatisk blive tilknyttet og dermed registreret på det ydernummer, som klinikejeren har, når de foretager login.
b.
Klinikejer kan vælge, at alle hans/hendes ansatte skal oprettes i SEB (Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Brugerstyring). Administratorerne i SEB vil bemyndige klinikejerens ansatte til det ydernummer, som klinikejeren har fået tildelt, når de foretager login.
DNHF vil anbefale af hensyn til tidspres, at fysioterapeuter med ydernummer skal anvende den automatiske login. Oprettelserne i SEB vil også være en mulighed, men noget klinikejeren kan tage fat i efter idriftsættelsen, hvis klinikejeren synes, at SEB adgangen giver et bedre overblik over hans/hendes ansatte.
DNHF angiver i deres vejledning 2 muligheder: Klinikejer henter selv henvisninger til lejeren, eller klinikejer bemyndiger en ansat med medarbejdercertifikat (med CPR-nr. udstedt på ejerens CVR-nr.) til at gøre det.
Oprindeligt var det også angivet som en løsning fra DNHF, at ejer kunne give lejer et medarbejdercertifikat (med CPR-nr. udstedt på ejerens CVR-nr.) til at hente henvisninger, men dette er principielt et problem, da en lejer er selvstændig.
Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at lejere ikke selv kan hente henvisninger som i den tidligere løsning med henvisningshotellet (hvor de kunne bruge deres eget medarbejdercertifikat).
DNHF har lovet at undersøge problemet nærmere med henblik på at finde en løsning.
Danske Regioner informerede den 26. maj 2021 om følgende på vegne af DNHF:
Den Nationale Henvisningsformidling - DNHF lukkede umiddelbart efter idriftsættelsen den 1. februar 2021 for korrespondancemeddelelser sendt fra DNHF til behandlere. Supporten fik talrige henvendelser fra klinikker om, at man ikke ønskede at modtage meddelelserne. DNHF havde i sin opsætning kodet korrespondancemeddelelserne til at slå automatisk til for alle klinikker ved overgang fra Henvisningshotellet til DNHF.
Onsdag den 26. maj åbnes der igen op for, at korrespondancemeddelelser kan aktiveres. Det betyder, at klinikkerne nu skal tage aktiv stilling til, om man ønsker at modtage meddelelserne fra DNHF. Følgende korrespondancemeddelelser kan opsættes:
Advis til henviser fra DNHF:
- ”Henvisningen er hentet af behandler"
Advis til behandler, når anden behandler henter samme henvisning fra DNHF:
- ”Henvisningen er hentet af en anden behandler”
De klinikker, som ønsker at modtage advis fra DNHF, kan kontakte DNHF-supporten, som hurtigt kan slå funktionen til, så din klinik modtager advis fra DNHF.
Hvis du selv vil opsætte advis, skal du have tildelt en klinikadministrator rolle. På www.dnhf.dk – klik ”hjælp & driftsstatus ” - under fanen ”Vejledninger generelt” skal du vælge vejledningen: ”Sådan opsætter du advis for din klinik” for nærmere information.