Patientklage - Hvad gør du?

Hvis en patient vil klage over en undersøgelse eller behandling, så har du pligt til at fortælle patienten om vedkommendes klagemuligheder. Her kan du læse om, hvordan klagesager foregår, og hvad du kan gøre, hvis du bliver involveret i en klagesag.

Patienter kan klage over den sundhedsfaglige behandling til Styrelsen for Patientklager.

Styrelsen for Patientklager fungerer som én samlet indgang for patienter, som ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen. Som udgangspunkt vil patienten skulle klage over den sundhedsfaglige behandling på behandlingsstedet eller i forløbet og ikke den enkelte sundhedsperson.

Sundhedsfaglig behandling dækker blandt andet over:

  • Undersøgelse, diagnose og behandling
  • Information og samtykke til behandling
  • Journalføring
  • Sundhedspersoners tavshedspligt

Styrelsen for Patientklager skelner imellem to sagstyper:

En forløbsklage - klage over det samlede behandlingsforløb

  • En sag, hvor der er klaget over en sundhedsfaglig behandling eller et forløb. Klagen retter sig ikke mod bestemte sundhedspersoner, men mod det sted, hvor patienten blev behandlet, fx et sygehus, en lægeklinik eller i hjemmesygeplejen. Klagen kan handle om selve patientbehandlingen eller fx om brud på tavshedspligten, mangelfuld journalføring eller aktindsigt. 
  • Styrelsen for Patientklager tager ikke stilling til, om konkrete sundhedspersoner kan kritiseres.
  • Derfor er det ledelsen, og ikke enkelte involverede sundhedspersoner, der skal udtale sig. Fx er det ofte den ledende sundhedsperson fra afdelingsledelsen, der udtaler sig. Udtalelsen skal supplere sagens øvrige materiale. Det kan fx være vigtige oplysninger om organisering af arbejdet, som styrelsen ikke kan læse ud af journalmaterialet.
  • Sagen afgøres af Styrelsen for Patientklager.
  • I en forløbsklage retter eventuel kritik sig mod behandlingsstedet.

Læs om klage over behandlingsteder

En disciplinærnævnssag

  • En sag, hvor der er klaget over en eller flere autoriserede sundhedspersoners faglige virke i sundhedsvæsenet. Klagen kan handle om den behandling, patienten fik eller fx om brud på tavshedspligten, mangelfuld journalføring eller indholdet i en lægeerklæring.
  • Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn træffer afgørelsen.
  • Danske Fysioterapeuter er aktuelt repræsenteret i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn ved Line Schiellerup og Brian Errebo-Jensen.

Læs om klage over sundhedspersoner 

Der ses et stigende antal klagesager i sundhedsvæsenet – også inden for fysioterapi

I 2022 modtog Styrelsen for Patientklager i alt knap 9400 klagesager, som var rettet mod én eller flere bestemte sundhedsperson (såkaldte disciplinærnævnssager).

I 2019-2022 modtog Styrelsen for Patientklager mellem 66-101 klagesager på fysioterapeuter årligt.

Op mod en femtedel af alle disciplinærnævnssager blev afgjort med kritik.

Se statistik for klagesager hos Styrelsen for Patientklager

Klager over serviceniveau skal rettes til kommunen eller regionen

Styrelsen for Patientklager behandler udelukkende klager over sundhedsfaglig behandling.

Hvis din patient ønsker at klage over serviceniveauet, for eksempel personalets opførsel, arbejdets tilrettelæggelse, lokaleforhold, regning for behandling mv., så skal patienten klage til den pågældende region eller kommune.

Læs om klager over serviceniveau på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside

Det kan ske for alle

Alle sundhedspersoner risikerer at få en patientklage. Det er meget ubehageligt og belastende at få en patientklage. Man bliver ked af det, frustreret og man påvirkes følelsesmæssigt og fagligt.

Man kan godt føle, at man bliver ramt på sin faglighed, fordi man synes, at man har gjort et godt stykke arbejde med en patient. Måske har patienten ikke ytret sig om, at han var utilfreds med behandlingen, imens den stod på.

Støtte og opbakning fra ledelsen og kolleger er vigtig, når man får en patientklage. Derfor anbefaler vi altid, at du drøfter sagen med din leder og dine kolleger.

Du kan få rådgivning fra Danske Fysioterapeuter

Vi anbefaler alle medlemmer, der bliver indklaget, til at henvende sig til Danske Fysioterapeuters sekretariat. Vi hjælper dig med rådgivning og støtte i forløbet, herunder gennemgår vi din sagsfremstilling.

Alle sager behandles selvfølgelig med diskretion.

Kontakt Danske Fysioterapeuter på telefon 3341 4620.

Når du kontakter os, vil vi tale sammen om sagen og du vil blive opfordret til at fremsende kopi af alle sagsakter i anonymiseret form. Når vi har modtaget sagen fra dig, danner sagsbehandleren i Danske Fysioterapeuter sig et overblik over klagens indhold og hjælper dig med din besvarelse af klagen.

Sagsfremstilling til Styrelsen for Patientklager

Udtalelser til Styrelsen for Patientklager skal være skrevet på almindeligt og forståeligt dansk. Det er vigtigt, at du formulerer din sagsfremstilling grundigt, relevant og objektivt. I første omgang drejer det sig almindeligvis om en redegørelse for hændelsesforløbet. 

Sagsfremstillingen bør indeholde:

  • Et kort resume af hvorledes du forstår klagen.
  • Din objektive beskrivelse af den aktuelle handling eller forløb og af de forhold og din kliniske ræsonnering, der lå til grund for behandlingen og/eller forløbet.
  • Redegørelse for dine egne synspunkter på den aktuelle handling eller forløb.

Kontakt

Gurli Petersen

Chefkonsulent
3341 4656