Arbejdsmiljøarbejdet i praksis 2025
Om kurset
Ergoterapeuter skal tilmelde sig via etf.dk.
Formål
Formålet med kurset er at give dig solide kompetencer til at styrke arbejdsmiljøet på din arbejdsplads. Det bygger oven på den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, hvor du her får mere viden om og flere redskaber til at håndtere det psykiske arbejdsmiljø. Derudover vil du også få undervisning i, hvordan du kan gøre dit AMR-arbejde mere strategisk for at opnå større indflydelse lokalt.
Indhold
Efter kurset kan du svare på, hvad der er:
- AMR’s platform
- AMR's opgaver og arbejdsgrundlag
- AMR's rettigheder og vilkår
Derudover vil du også have fået mere viden om:
- Hvordan du bedst forventningsafklarer med leder, TR og kolleger
- Hvordan du styrker det arbejdspladsnære samarbejde om arbejdsmiljø
- Hvad der udgør psykisk arbejdsmiljø – blandt andet igennem analyse af en case fra din egen arbejdsplads med henblik på at finde frem til AMR's opgaver i forbindelse med den givne situation
- Prioritering af indsatsområder
- Arbejdsmiljøarbejdet i relation til MED/SU
Kurset er en blanding af korte oplæg og gruppediskussioner i større og mindre grupper ud fra spørgsmål og cases, som afspejler den hverdag, du står i som AMR.
Der udstedes ikke kursusbeviser.
Hvis du har brug for at gemme kursusindholdet, kan du kopiere eller downloade kursusbeskrivelsen her på denne side. Dette skal gøres inden kursusafholdelsen, da hjemmesiden herefter bliver deaktiveret.
Din forberedelse
Du skal medbringe en case om psykisk arbejdsmiljø fra din arbejdsplads samt diverse materialer til punktet om MED/SU.
Du får en mail fra underviserne ca. 3 uger før kurset, med nærmere besked om din forberedelse.
Underviser
Niels Bundgaard, Arbejdsmiljø-/forhandlingskonsulent, Ergoterapeutforeningen
Målgruppe
AMR, der har mellem ½ - 2 års erfaring som AMR
Forudsætninger for at deltage
- Du skal have gennemført den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, og have minimum et halvt års erfaring som AMR
- Du skal være medlem af Danske Fysioterapeuter eller Ergoterapeutforeningen
Optagelse
Deltagere tildeles plads på kurset efter ”først-til-mølle-princippet”.
Umiddelbart efter tilmelding modtager du en e-mail, der bekræfter din optagelse på kurset.
Ved tilmeldingsfristens udløb gøres status på deltagernes forudsætninger.
Det betyder, at vi kan være nødt til at afvise deltagere, der ved tilmeldingen havde fået en plads på kurset.
Overnatning og forplejning
Kurset er inkl. en overnatning i enkeltværelse samt forplejning.
Program mv.
Du får tilsendt program og praktiske oplysninger ca. 3 uger før kursusstart.
OBS: Ingen lønrefusion
Der gives ikke lønrefusion fra Danske Fysioterapeuter.
Medbring bærbar pc eller blok og kuglepen
Ergoterapeutforeningen og Danske Fysioterapeuter har, på de fælles kurser for tillidsvalgte, besluttet at være endnu mere bæredygtige/klimavenlige.
Der vil således ikke blive udleveret mappe, blok, kuglepen på dette kursus. Medbring derfor bærbar pc eller blok og kuglepen.
Afbud
Vi vil gerne bede dig prioritere din tilmelding højt, da vi ofte har venteliste til vores kurser.
Vi binder os til at betale forplejning/opholdsudgifter mv. Derfor er det vigtigt, at du melder afbud hurtigst muligt, hvis du alligevel ikke kan deltage.
Rejseudgifter
Danske Fysioterapeuter dækker dine udgifter til transport ved indsendelse af bilag i app’en Acubiz One.
Se Danske Fysioterapeuters retningslinjer for transport samt vejledning til Acubiz One her.
Bemærk, at du tidligst når kurset afholdes, kan logge på app’en, og at du skal registrere dine udgifter senest en måned efter kursets afholdelse.
Al transport i Danske Fysioterapeuters regi skal ske med økonomisk laveste omkostninger.
Du kan som udgangspunkt benytte offentlige transportmidler eller køre flere sammen i bil.
Vælger du at køre alene i egen bil, refunderes et beløb svarende til billigste offentlige transport.
Kontakt
Har du spørgsmål til kursets faglige indhold, er du velkommen til at kontakte underviser Niels Bundgaard, nbu@etf.dk
Praktiske oplysninger
Kurset afholdes i samarbejde med Ergoterapeutforeningen og dine data (navn, privat postnr./by, arbejdsplads, e-mail adresse mv.) vil derfor blive udvekslet med dem.
Dine data vil ligeledes blive udvekslet i forbindelse med den efterfølgende evaluering af kurset.
Tilmeld dig
Arbejdsmiljøarbejdet i praksis 2025 · 6.-7. maj 2025