Sådan forbereder du jobsamtalen
Tillykke din ansøgning virkede. Nu skal du til samtale. Du er blevet kaldt til samtale, fordi du er fagligt kvalificeret og har en spændende profil.
Til jobsamtalen vil det ofte handle om at uddybe din faglighed, men det er også personlighed og kemien mellem dig og ansættelsesudvalget, der tæller.
Der er ingen faste regler for et ansættelsesforløb. Ofte vil ansættelsesudvalget bestå af nærmeste leder, en kommende kollega og eventuelt en HR- eller tillidsrepræsentant.
Virksomhederne indkalder typisk flere kandidater til den første samtale. Ofte 3-5 ansøgere til stillingen.
Nogle gange vil der kun være én samtale. Men i mange virksomheder og organisationer vil der være to samtalerunder. Ved leder/konsulent-stillinger kan der være tre samtaler herunder også test og test-feedback.
Det er vigtigt, at du forbereder dig før samtalen. Jo bedre forberedt – jo større sandsynlighed for at få jobbet.
Tip til at forberede samtalen
- Få navn og stilling på deltagerne i ansættelsesudvalget. Brug din research om virksomheden, så du har et grundigt billede af virksomheden og jobsamtalen.
- Formuler budskaber og forbered spørgsmål, som du vil præsentere for ansættelsesudvalget. Overvej, hvad du vil fremhæve som det vigtigste ved dig selv, og hvordan du vil løse opgaverne i jobbet.
- Du kan spørge ind til indholdet i jobbet, vægtningen af de enkelte opgaver og virksomhedens muligheder for faglig udvikling.
- Læs op på stillingsopslaget, din ansøgning og dit CV. De er alle tre afsæt for samtalen. Overvej hvilke punkter i din ansøgning, der kan give anledning til spørgsmål og forberede dine svar.
- Forbered dig mentalt og fysisk. Vær udhvilet, kom i passende god tid, vær varm i krop og stemme og repetér de vigtigste facts om jobbet og virksomheden.
- Forsøg at forberede dig på det uventede. Hvad ville du selv spørge dig om, hvis du skulle til samtale?
- Vær tilstede. Selvom du er velforberedt, kan du ikke forudse alt. Acceptér at det er sådan – også for de andre ansøgere.