Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Tilfredse patienter

LEDER / Formand Johnny Kuhr kigger på den tilfredshedsundersøgelse, der netop er lavet af vederlagsfri fysioterapi. Generelt er karaktererne flotte, men enkelte steder er der også plads til forbedring.

96 procent af de patienter, der får vederlagsfri fysioterapi, er tilfredse med den behandling, de får hos deres fysioterapeut. Det viser den patienttilfredshedsundersøgelse, som Enheden for Brugerundersøgelser har lavet for Danske Fysioterapeuter.

Det er meget flotte karakterer. Jeg er ikke mindst glad for, at patienterne vurderer, at behandlingen er med til at bevare deres funktionsniveau. Altså at de ikke er i tvivl om, at de får udbytte af den behandling, som hovedparten modtager på klinikker for fysioterapi. Og så er jeg glad for, at 74 procent af de 3000 patienter, som fik tilsendt spørgeskemaet, har valgt at udfylde det. Det er en høj besvarelsesprocent, som styrker kvaliteten af undersøgelsen.

Der er også stor tilfredshed med de fysiske rammer på klinikkerne. Behandlingsrummene er behagelige at være i, klinikkerne råder over de nødvendige behandlingsredskaber, og træningslokalerne er gode til individuel træning, lyder vurderingen. Det er en markant bedre bedømmelse end i 2003, hvor vi sidste gang spurgte patienterne. Dermed sagt, at klinikerne de seneste syv-otte år er blevet moderniseret og udbygget, og det kvitterer patienterne heldigvis for.

Patienterne er også generelt tilfredse med servicen på klinikkerne. Eksempelvis er det let at komme i kontakt med klinikkernes personale, og hjemmesiderne indeholder de relevante informationer. Dog efterlyser omkring hver tiende patient lidt større fleksibilitet i forhold til tidsbestilling.

Generelt er karaktererne flotte. Men på nogle områder er der plads til forbedring. Mellem 15 og 18 procent af patienterne vurderer, at der ikke er lagt en plan med klare mål, at de ikke har været inddraget i at opstille mål og plan for behandlingen, eller at fysioterapeuten ikke i tilstrækkelig grad har vejledt om livsstilens betydning for sygdommen. Så her er klart nogle punkter, som vi bør se nærmere på.

Forudsætningen er dog, at vi får mere præcis viden om, hvad der ligger bag patienternes vurdering. Patienttilfredshedsundersøgelsen er en slags temperaturmåling, som ikke kan forklare hvad der ligger bag patienternes vurdering. Derfor har vi besluttet, at der i løbet af efteråret skal lave en interviewundersøgelse, hvor vi beder patienter og praktiserende fysioterapeuter om at uddybe deres svar.

Men inden da vil vi sende patienttilfredshedsundersøgelsen til patientforeningerne, den nye sundhedsminister, partiernes sundhedspolitiske ordførere, KL, PLO, Danske Regioner, Sundhedsstyrelsen og embedsmændene i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det var nemlig over for disse interessenter, at Danske Fysioterapeuter i februar i år fremlagde en 10 punkts kvalitetsudspil for at dokumentere og højne kvaliteten i den vederlagsfri fysioterapi. Patienttilfredshedsundersøgelsen er en del af kvalitetsudspillet, som der skal gøres rede for. Og det gør jeg selvfølgelig gerne og med glæde.


Johnny Kuhr
Formand for Danske Fysioterapeuter