Holdningspapir: Frivilligt arbejde

Det er nødvendigt med nogle rammer for samarbejdet mellem professionelle og frivillige, der fastholder en høj faglig kvalitet i opgaveløsningen. Læs Danske Fysioterapeuters holdningspapir.

Frivilligt arbejde på social- og sundhedsområdet er i vækst i Danmark i disse år, og der er både på nationalt plan og i EU-regi taget en række initiativer til at inddrage civilsamfundet mere i indsatsen overfor socialt udsatte grupper og mennesker i svære livssituationer.

Danske Fysioterapeuter mener i den forbindelse, at der skal etableres nogle rammer for samarbejdet mellem professionelle og frivillige. Rammer, der fastholder en høj faglig kvalitet i opgaveløsningen. Ikke mindst på sundhedsområdet er af det hensyn til de berørte borgere afgørende, at selve behandlingen fortsat varetages af professionelle, der besidder de nødvendige faglige kompetencer.

Aktuelle eller fremtidige samfundsøkonomiske udfordringer må ikke give anledning til at give køb på fagligheden og patienternes retssikkerhed i det danske sundhedssystem ved at lade frivillige overtage arbejdsopgaver, de ikke besidder de nødvendige kompetencer til at løse.

Desuden er det ved inddragelse af frivilligt arbejde på social- og sundhedsområdet væsentligt, at der etableres systemer, der sikrer konsekvens og kontinuitet i ydelserne. Tilstedeværelsen af sådanne systemer skal være et krav til alle institutioner og øvrige steder, der benytter sig af frivillig hjælp.

Hjælpen til den enkelte borger må ikke falde bort, fordi en frivillig ikke har mulighed for at træde til. Tilbagevendende opgaver, som borgeren er afhængig af at få løst på regelmæssig basis, bør derfor under alle omstændigheder varetages af ansatte professionelle.

En række faglige og frivillige organisationer gik i 2011 sammen om at formulere nogle ”spilleregler”, der netop angår samarbejdet mellem frivillige og professionelle ansatte på velfærdsområderne1. Disse retningslinjer er i fin overensstemmelse med Danske Fysioterapeuters holdninger på området:

Opgave- og ansvarsfordeling

Kun fysioterapeuter og andre ansatte professionelle kan løse opgaver i sundhedssektoren, der er nedfældet i lovgivning. Det er de ansattes ansvar, at opgaverne løses på en måde, der svarer til borgernes rettigheder, og hverken opgaverne eller ansvaret kan overdrages til frivillige.

Koordination og kvalitetssikring

Frivillige opgaver skal defineres i samarbejde med det ansatte personale, og der skal afsættes personalemæssige ressourcer til introduktion, vejledning og kontrol i forbindelse med det frivillige arbejde, uden at det resulterer i unødvendigt bureaukrati.

Der skal på den enkelte institution mv. udarbejdes aftaler for frivillige, der sikrer en god kommunikation ansatte og frivillige imellem, og gør det helt klart, hvilke opgaver, de frivillige varetager, og hvordan de udfører dem. De frivillige bør i den forbindelse også organiseres i en forening eller i et netværk i samarbejde med en frivillig organisation for at sikre samarbejde  erfaringsudveksling og udvikling af det frivillige arbejde.

Konsekvens og kontinuitet

Alle steder, der har frivillige tilknyttede, er forpligtigede til at sikre konsekvens og kontinuitet i opgaveløsningen på de områder, hvor de frivillige indgår.

Gensidig respekt og anerkendelse

Frivillige skal kende deres rolle som frivillige og respektere, at ansatte har faglige kompetencer, som de ikke skal udfordre, selvom de frivillige eventuelt har egne faglige erfaringer på området.

Ansatte skal til gengæld anerkende, at frivillige har mulighed for at yde en indsats, som ansatte ikke har mulighed for i samme udstrækning, specielt i forhold til det omsorgsmæssige.

Løn

Frivilligt arbejde er pr. definition ulønnet, men kan styrkes ved andre former for anerkendelse. Den frivillige indsats bør både anerkendes i det daglige og ved særlige markeringer i form af fx sammenkomster, udflugter mv.

Danske Fysioterapeuter 2012