Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

"Jeg havde brug for en professionel vurdering"

Mette Kuhre var ikke længe om at slå til, da hun fik tilbudt klinik nummer to. Men selvom lysten til at drive egen forretning ikke fejler noget, har hun haft stor gavn af rådgivning udefra. Hun har f.eks. flyttet sine åbningstider, så de passer til kundernes behov og lært effektiv markedsføring på nettet.
Foto: Thomas Steen Sørensen

"Fysioterapeuterne lukker deres praksis – skal du ikke overtage lokalerne?”. 29-årige Mette Kuhre var i gang med øvelser med et fodboldhold i Frederiksberg Hallerne, da fodboldtræneren stillede spørgsmålet ud af det blå. Tanken tiltrak hende. Få måneder efter åbnede hun klinik i kælderen under boldbanerne, hvor man af og til kan høre et skrig fra en kondisko mod et gymnastikgulv oppefra. I Mette Kuhres verden er der ikke langt fra tanke til handling.

”Jeg vendte selvfølgelig ideen med mit netværk, før jeg skrev under, men jeg havde stærk lyst til at tage chancen. Lokalerne var ledige nu - eller først igen om mange år,” siger hun.

Handlekraften er karakteristisk for Mette Kuhre, som på to et halvt år har åbnet klinik på Frederiksberg på Rolfsvej og, som nævnt herover, i Frederiksberg Hallerne. Hun har tolv ansatte og en fyldt kalender, på trods af at hun ikke har ydernummer. Men impulsiviteten har også tvunget hende til at lære noget, som ikke faldt hende naturligt: At lægge en grundig plan.

Et halvt års løbetid

Da Mette Kuhre blev færdiguddannet fysioterapeut i 2012, havde hun allerede en idé om, at hun en dag ville være selvstændig. Efter tre års arbejde på en klinik besluttede hun at åbne sin egen praksis. Banken tilbød en kassekredit på 250.000 kroner med seks måneder afdragsfri periode. Når det halve år var forbi, skulle Mette Kuhres klinik løbe rundt. Ellers måtte hun lukke ned.

”Jeg gik all-in på at få det til at lykkes. Min drøm var at skabe en klinik, der kunne levere den bedst mulige kvalitet. Det skulle være et hyggeligt sted, hvor kunden følte sig godt tilpas,” siger hun.

På vej ud af sidespor?

De første kunder kom let, fordi Mette Kuhre som tidligere fodboldspiller kunne trække på sit netværk. Men hun var bange for, at indtjeningen var for lav. Hun arbejdede derfor hver weekend til en løn, der var væsentligt lavere end den, hun fik som ansat. Alligevel gik de første uger med at tælle hver en kunde og krone, når der var tid tilovers.

”Det så ud til at gå i den rigtige retning for klinikken, men jeg manglede tryghed. Jeg havde brug for en professionel vurdering af, om jeg var på vej ud på et sidespor,” siger hun.

Hun kontaktede derfor Danske Fysioterapeuters erhvervskonsulent Claus Pedersen for at få rådgivning. Sammen gennemgik de klinikkens budgetter for etablering, drift og likviditet og satte tal på, hvor mange nye kunder, Mette Kuhre skulle have, hvis hun ville sikre sin forretning.

”Claus fortalte ikke, hvordan jeg skulle prioritere, men han fik mig til at reflektere over, at hvis man giver kunderne gratis kaffe og træningselastikker, som jeg gør, skal man få udgifterne ind på anden vis,” siger Mette Kuhre.

Åben til 20 på hverdage

Spørgsmålet var, hvordan Mette Kuhre kunne tiltrække flere patienter. Claus Pedersen vidste fra andre klinikker uden ydernummer, at det er vigtigt, at klinikken er let tilgængelig. Mette Kuhre holdt åbent i weekenden, men Claus Pedersen slog på en markedsanalyse lavet af Wilke for Danske Fysioterapeuter, der viser, at de fleste kunder foretrækker at gå til fysioterapi på hverdagsaftener. Derfor omlagde Mette Kuhre sin åbningstid, så hun nu har åbent til 20 fra mandag til fredag og lukket de fleste søndage. En anden vigtig faktor var at skille sig ud i mængden af tilbud.

”Jeg ville ikke ligne en halvåben thaibiks, så jeg havde afsat 150.000 kroner til at indrette klinikken med professionelt udstyr, få designet et logo og købe facadeskilt,” siger hun. På nettet havde hun derimod kun brugt et beskedent beløb på annoncer. Claus Pedersen viste eksempler på, hvordan andre fysioterapeuter arbejder med deres identitet på sociale medier. En webshop bruger f.eks. flittigt hashtagget #skumbold, og kommer derved øverst i Googlesøgningerne for ordet. Mette Kuhre oprettede derfor en Instagramkonto og en Facebookside, som hun løbende opdaterede med nyheder fra klinikken og massagetilbud.

Det skal være sjovt

Da det halve år var forbi, tjente Mette Kuhre ikke blot nok til at fortsætte sin forretning og sætte sin løn en smule op, det blev også nødvendigt at tilknytte flere fysioterapeuter. En flok der nu, to et halvt år efter første klinik åbnede, er vokset til seks fysioterapeuter og syv studerende fordelt på to klinikker.

Mette Kuhre har lært, at hendes ideer og mod til at realisere dem har godt af at blive fulgt op af en grundig plan. Derfor kontakter hun stadig Claus Pedersen, når hendes praksis står over for forandringer. I sommer var han forbi for at tale med hende om ledelse, da hun fik en medejer. I løbet af vinteren mødes de igen og gennemgår en femårsplan, Mette Kuhre lige nu er i gang med udvikle.

”Det er hårdt arbejde at være selvstændig, og jeg tror kun, vi kan blive ved med at knokle, fordi vi sørger for at have det sjovt. Det indebærer blandt andet at få hjælp udefra til de opgaver, man ikke selv er god til,” siger Mette Kuhre.