"Jeg er blevet mere selvsikker, når jeg kommunikerer med borgerne"
I kan godt smutte igen,” sagde én af de mest fjendtligsindede patienter, Rasmus Stengaard Holm nogensinde har mødt. Men selvom det var en dårlig start på behandlingen, blev førstehåndsindtrykket hurtigt endnu værre.
Mødet fandt sted under Rasmus Stengaard Holms kliniske undervisning på Træningscenter Pandrup i Nordjylland. Centeret, der er en selvstændig del af Sundhedsafdelingen i Jammerbugt Kommune, har primært borgere i genoptræningsforløb, som er udskrevet fra hospitalet. Derfor mødte Rasmus Stengaard Holm ofte sine patienter flere gange om ugen over en længere periode. Både i individuelle træningsforløb og gennem de hold, han underviste sammen med sine medstuderende.
Studerende, Rasmus Stengaard Holm
UCN 5. semester
Praktiksted
Træningscenter Pandrup er med sine ca. femten ansatte en mindre del af sundhedsafdelingen i Jammerbugt Kommune. Afdelingen modtager borgere, som efter et sygehusophold har brug for genoptræning i deres lokalområde. På centeret arbejdes både med bassintræning og i træningscenter, ligesom fysioterapeuterne underviser faste hold på en udendørs fitnessrute i den nærliggende skov.
Patienten ignorerede fysioterapeuterne
En af de største udfordringer i hans kliniske undervisning var, da han skulle genoptræne den fjendtligt indstillede patient, som er nævnt i begyndelsen af artiklen. Det var en ældre herre, der havde fået amputeret sit ene ben. Fra det øjeblik Rasmus Stengaard Holm og hans medstuderende, som han samarbejdede med om patienten, trådte ind i lokalet, virkede patienten utilfreds. Han var hørehæmmet, så de to studerende kommunikerede med ham gennem en bærbar computer. Men samarbejdet gik skidt. Når patienten ikke havde lyst til at lave de øvelser, de skrev om, lod han som om, han ikke så det.
”Jeg tror, han har haft en meget dårligt kontakt til sundhedssystemet. Han virkede utryg og nægtede at gå i gang med øvelserne. Han var slet ikke til at forhandle med,” siger Rasmus Stengaard Holm. Derfor fik de knap nok trænet med patienten, men brugte tiden til at berolige ham.
Det er godt at være to
Anden gang Rasmus Stengaard Holm og hans medstuderende mødtes med patienten, var det som sidst. Patienten stillede så mange kritiske spørgsmål, at de to unge mænd ikke både kunne nå at svare på computeren og samtidig vise øvelser på træningsmaskinerne.
I mellemtiden havde de to studerende lagt en strategi i samarbejde med deres vejleder: De fordelte opgaverne imellem sig, så mens den ene koncentrerede sig om at give patienten opmærksomhed ved at nikke og lytte, fokuserede den anden på at skrive spørgsmål og instruktioner ned.
”Vi fik ham til at forstå, at vi ville ham det bedste, og det viste det sig, at det gav virkelig god mening at være to til opgaven,” siger Rasmus Stengaard Holm.
Fjerde gang er lykkens gang
Stille og roligt kom patienten i gang med at træne de store muskelgrupper, dog stadig med et bistert udtryk i ansigtet. Fjerde gang de var sammen, opstod et vendepunkt. Patienten var i fuld gang i en træningsmaskine, mens de to studerende sad ned og instruerede ham.
”Så kan I godt komme i gang med at lave noget, i stedet for bare at sidde og se på mig,” udbrød patienten pludselig. Så smilede han for første gang til drengene, som begyndte at grine. Derefter virkede borgeren tryg ved dem. De skrev små drillende beskeder til ham på computeren og lærte at kommunikere ved at smile og pege. Da forløbet sluttede efter 12 træningsgange, var både patienten og drengene glade.
”Det er vigtigt at vide, at man kan få et godt samarbejde, selvom man kommer dårligt fra start. Oplevelsen har gjort mig mere selvsikker, når jeg kommunikerer med borgerne,” siger Rasmus Stengaard Holm.
Klinisk vejleder, Rikke Justsen
Hvad er de vigtigste egenskaber, man lærer hos jer?
Høj faglighed og selvstændighed. De studerende får koblet teorien fra skolen med praksis, og da virkeligheden sjældent er så simpel som i bøgerne, kommer deres faglige kompetencer i spil hver eneste dag. Jeg har observeret, at jo mere ansvar, de studerende får, jo mere kaster de sig ind i opgaven. F.eks. står de på egen hånd for vores bassintræning. Derfor arbejder vi for, at de skal de være trygge ved at komme til mig med spørgsmål, så de aldrig føler sig overladt til sig selv.
Hvordan arbejder I med at skabe den tryghed?
En af de første ting, vi fortæller de studerende, er, at vi har tvungent socialt samvær i frokostpausen. Vi sidder ikke og kigger ned i hver vores telefon, men deler ud af os selv og snakker om faglige problemstillinger. Vi er en satellitafdeling af kommunens sundhedstilbud med få ansatte, så for os er det fedt at få studerende udefra, og vi er opsatte på, at de skal føle sig som en del af stedet.
Hvad er det mest særlige ved jeres praktiksted?
Vores center ligger i hjertet af lækker natur og tæt på en dejlig strand, så vi har en del udendørs træning. De studerende står for eksempel for undervisningen på et diabeteshold, som hver fredag træner på en fitnessrute i skoven. Både patienter og studerende kan være lidt modvillige, før de prøver det, især hvis vejret er dårligt. Men den friske luft, lyset og duftene ender altid med at blive et dejligt afbræk i hverdagen.
Er du studerende?
Vidste du, at du får masser af medlemsfordele, når du er medlem af Danske Fysioterapeuter? Og så koster det kun 100 kr. i kvartalet. Du kan deltage på Danske Fysioterapeuters konferencer til nedsat pris – kun 500 kr. pr. dag. Og du kan tage til faglige gå-hjem-møder i din region. De fleste er gratis for medlemmer. Du får også adgang til måleredskaber, test, forskningsartikler og andre faglige værktøjer på fysio.dk
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
Er du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.