Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Gør som tandlægerne

Fysioterapeuter i privat og praksis er for hurtige til at lukke bogen og gå videre til den næste syge. Mange patienter vil gerne betale for ekstra ydelser, eksempelvis forebyggende sundhedstjek. Det viser en ny undersøgelse.

PATIENTERNE VED GODT, hvad en fysioterapeut er. De ved bare ikke altid så meget om, hvad en fysioterapeut kan.

Sådan lyder en af konklusionerne på en ny markedsanalyse foretaget af firmaet Wilke for Danske Fysioterapeuter.

Den gode nyhed er, at fysioterapeuter har et godt brand, blandt andet på grund af tilknytningen til det offentlige system. Men den dårlige nyhed er, at samme tilknytning gør, at mange patienter tror, at en fysioterapeut kun har noget at tilbyde, hvis man fejler noget og har været rundt om sin læge. At fysioterapeuter også har noget at tilbyde inden for forebyggelse er nyt for mange.

Der er altså noget at arbejde med, hvad angår markedsføring, konkluderer Carl Mikael Jespersen, der har været med til at lave undersøgelsen. Han taler om en decideret kulturændring og peger på, at den skal starte hos fysioterapeuten, der skal se på sig selv, som en, der også sælger forebyggelse og ikke blot behandler.

”Når man afslutter folks sygdomsforløb, lukker man bogen og går videre til den næste syge. Men når man nu alligevel har fat i folk, hvorfor så ikke gøre som tandlægerne og sige ”var det ikke en ide at vi to fik en aftale igen om et halvt år for lige at følge op på, at det går som det skal og tage eventuelle nye vanskeligheder i opløbet”.

Det er svært at sælge, erkender Carl Mikael Jespersen: ”Selv nogle af os, der lever af det, kan jo have svært ved tage os sammen til at ringe op engang imellem. Opsøgende salg er en kunst, men når tandlægerne kan, kan fysioterapeuterne også”, mener han.

”I må gerne blive ved med at sige ’patienter’, men jeg kalder dem ’kunder’, fordi jeg mener, at det er vigtigt at få kundeperspektivet på også. Selvfølgelig er der en grænse for opsøgende salg, når man gerne vil tages seriøst som behandler. Men så længe man kan se sig selv i øjnene og sige, at det man kommer med, vil gøre en positiv forskel, har man ikke overskredet den grænse. Og hvis man er i tvivl, skulle man måske prøve i højere grad at sige ja end nej”.

Hver tredje er interesseret i tjek

Wilke har præsenteret ideen om blandt andet et forebyggende sundhedstjek for en gruppe på over 1000 forbrugere: Heraf svarer hver tredje, at de ville finde tilbuddet interessant.

Det resultat vil overraske fysioterapeuterne, gætter Carl Mikael Jespersen, der kender den private del af branchen som underviser på Danske Fysioterapeuters kurser i markedsføring.

”I er en konservativ og meget vanetænkende flok, som siger ”det er der ingen, der vil betale for”, men det viser det sig altså, at der er. Og det er ikke kun københavnerne, som en anden fordom ellers lyder”.

Betalingsvilligheden viser sig også i forhold til et tilbud som at kunne få en tid til behandling på en lørdag eller før og efter arbejde på hverdage. Den mulighed vil den yngre og arbejdsduelige del af befolkningen gerne betale 20 procent ekstra for.

De ældre – og særligt kvinderne – er til gengæld villige til at betale mere for at træne i trygge rammer hos en fysioterapeut fremfor at blive sluppet løs blandt muskelmændene i et almindeligt fitnesscenter, og det bør man tage bestik af, mener Carl Mikael Jespersen.

”I kan ikke konkurrere på prisen med Fitness World, så de unge kan I ikke nå alligevel. Så gå efter de ældre kvinder og gør alt det, Fitness World ikke gør. I skal ikke indrette en lounge, men en kaffestue. Og måske en lille sauna, som man kan få sig en snak i efter træning”.

Hjælper det?

Undersøgelsen beskæftiger sig med betalingsvilligheden på den private del af markedet, dvs. uden sygesikringstilskud, og Wilke har blandt andet spurgt, hvad fysioterapi bør koste.

Ifølge undersøgelsen vil nogle af patienterne forsvinde, hvis prisen når op over 178 kroner for en halv time, men den højeste omsætning nås ved en pris på 291 kroner, fordi den højere pris her opvejer de færre patienter.

Men både pris og ydelser er ligegyldigt, hvis patienter og kunder ikke ved, hvad de kan få ud af det, understreger Carl Mikael Jespersen.

Undersøgelsen viser, at anbefaling fra lægen/venner og bekendte er afgørende for valg af behandler, men at også online kommunikation er afgørende, og her er noget at hente, mener han.

”Fysioterapeuter remser alle mulige teknikker op på deres hjemmeside, men som patient er jeg mere interesseret i at vide, hvilken forskel det gør for mig. Jeg kan huske engang, jeg blev opsøgt af et firma, der reklamerede med, at de havde WiMAX-forbindelse. Det anede jeg ikke hvad var. Det, der var interessant for mig, var, at det betød hurtigt internet. Mulligan og McKenzie siger kunderne lige så lidt – de vil bare vide, om det hjælper”. 1