Pas godt på vores brand
Vi bør tænke meget grundigt over, om en ny teknologi er tung nok til, at vi giver den<br/>til vores patienter, og om vi moralsk og etisk kan forsvare at lade vores patienter<br/>være forsøgspersoner
Hverdagen er travl og fuld af spændende udfordringer, vi bombarderes med nye forskningsresultater, og vi går på kurser som aldrig før og lærer nye teknikker, nye målemetoder og ingen patient går vel fra en fysioterapeut uden i dag at få gode råd om forebyggelse, livsstil og træningsideer.
Behandling og nu endelig forebyggelse er i voldsomt fokus, og vi har som fysioterapeuter en unik mulighed for at gøre en forskel i fremtidens sundhedssystem. Samarbejde mellem nye aktører og kommunale opgaver er i vækst, og ældrebølgen kommer lige om lidt! Alt sammen super fantastisk for vores fag, en unik mulighed for at tage et skridt fremad. Og for patienten er det chancen for at få et liv uden alt for mange gener. Jeg synes godt nok, min dag er spændende, fremtiden endnu mere spændende, og jeg er stolt af at være fysioterapeut. Virksomheden ”fysioterapi” er et super brand, og det er opbygget over rigtig mange år, og vi har alle en andel, i at vi nu står med en unik chance i sundhedssystemet.
Og så går døren op, og en sælger har presset sig ind i min fortravlede kalender og viser, hvordan man nemt, uden at være til stede og med tung videnskabelig baggrund kan behandle dit og dat med ny teknologi. Det lyder da smart, tænker jeg. Er der nogen bivirkninger, spørger jeg sælgeren, og kan man tjene penge på det?? Nej og ja, bliver der svaret! Er der videnskabelig dokumentation, spørger jeg så, hvis jeg har tid til overs. Ja, vi har et studie på 30 patienter som har haft rigtig god effekt af interventionen, og hvad med lige selv at prøve? Godt så, jeg smider tøjet og mærker nu på egen krop, at det virker da vist…Så skal jeg lige høre om nogen af mine kolleger bruger det? Der bliver svaret JA, rigtig mange, og rigtig mange er på vej til at købe! Godt så snupper jeg to af dem.
Ovenstående er noget overdrevet, men alligevel ikke langt fra sandheden tror jeg.
De senere år er vores fag blevet oversvømmet med nye smarte gadgets: Varme plastre, kosttilskud Re5, Shockwave, løbesokker, ultralydsskanningapparater, Giga laser og sikkert mange andre spændende ting, jeg ikke har hørt om endnu, og som nok desværre bruges ude i det ganske land? Mange nye opfindelser og smarte produkter vil givetvis de næste mange år blive tilbudt os, og vi er som brand blevet særdeles eftertragtet.
Hvilke apparater/interventioner er lødige og ikke lødige? Det skal jeg ikke gøre mig til dommer over, og det er ikke det, dette debatindlæg skal handle om. Jeg vil heller ikke diskutere, om der er evidens elle ikke evidens på nogen af ovenstående modaliteter. Vi er i forvejen noget afklædte, når vi kigger i vores egen værktøjskasse. Bortset fra træning og samtale har vi jo også her en spændende udfordring i forhold til evidens eller ej. Nej, det jeg gerne vil have, at du reflekterer over, er, at når du/I træffer et valg om indkøb af en gadget/et apparat, så anpriser du denne teknologi med dit navn og dit fag. Det valg kan være afgørende for faget som helhed - vores brand -og dermed ramme os alle.
Jeg ønsker, at vi alle i fremtiden tænker meget grundigt over, om en ny teknologi er tung nok, til at vi giver den til vores patienter, om vi moralsk og etisk kan forsvare at lade vores patienter være forsøgspersoner, og om den ekstra udgift vi ”tilbyder”/pålægger patienten er bedre end en anden intervention, vi måske i forvejen har? Og så en sidste pointe, vi bør tænke over: Vi har nu kæmpet i årevis for at komme fra passive modaliteter til aktive modaliteter, mange af klinikkerne har investeret i træningscentre, og der ligger masser af evidens for at bruge fysisk aktivitet og specifikke øvelser på mange af de samme patientgrupper, som vi tilbyder de nye passive modaliteter. Men hvis vi så alligevel vælger at indføre en ny passiv modalitet, må vi holde fast i én ting: Nemlig at sørge for, at patienterne i det mindste får den passive ydelse inden eller imens, de modtager en relevant aktiv intervention også!
Jeg er stolt af at være fysioterapeut. Jeg synes virkelig, jeg gør en forskel hver dag sammen med mine patienter, og endnu mere stolt er jeg af, at jeg de senere år under middagssamtaler ikke mere bliver spurgt, om jeg giver meget massage til mine patienter, men at samtalerne nu drejer sig om behandling, træning og øvelser til specifikke diagnoser og livsstilssygdomme.
Lad os sammen være ”aktive” omkring fagets fremtid.