Patienterne har fået en stemme
Fysioterapeut Linda Rasmussen har vundet årets bachelorpris for en artikel om udviklingen af et spørgeskema til vurdering af patienters tilfredshed med genoptræning hos ergoterapeuter og fysioterapeuter. Artiklen er skrevet med udgangspunkt i Linda Rasmussen bachelorprojekt fra 2016.
Hvor Linda Rasmussens bachelorprojekt omfatter både en litteraturgennemgang, uddybning af anvendte forskningsmetoder og en detaljeret redegørelse for de forskellige faser i udviklingen af spørgeskemaet, er der i vinderartiklen udelukkende fokus på selve processen med at udvikle spørgeskemaet. Projektet blev gennemført på neurorehabiliteringsafsnittet på Næstved Sygehus, hvor Linda Rasmussen var i praktik under uddannelsen, og derfor er det nyudviklede spørgeskema tilpasset de patienter, der er indlagt på dette afsnit til genoptræning.
Bachelorprisen
To lektorer fra professionsuddannelserne i fysioterapi har vurderet de artikler, der blev indsendt til årets bachelorpris. Prisen er på 25.000 kr. og overrækkes i forbindelse med dimissionsfesten på professionshøjskolen University College Sjælland i Næstved.
Bedømmernes vurdering
Artiklen er et fantastisk eksempel på, hvor meget der skal til for at lave et spørgeskema. Metoden er velbeskrevet og velargumenteret, og det har været et stort projekt, som man normalt ikke kan nå som studerende.
Vinderartiklen blev skrevet på en båd i Caribien
Linda Rasmussen gennemførte fysioterapeutuddannelsen på e-læringsholdet på University College Sjælland. Skrivefasen og den afsluttende eksamen i bachelorprojektet blev gennemført på en båd, der lå i havn i Caribien. Vinderartiklen blev skrevet året efter, også i Caribien, hvor hun sejlede rundt med sin mand og deres fælles barn. I dag satser Linda Rasmussen på at blive i Danmark og søger et fast job som fysioterapeut.
Disse patienter har ifølge Linda Rasmussen ofte svært ved at kommunikere og give udtryk for deres ønsker og behov i forbindelse med de ofte meget lange rehabiliteringsforløb, de skal igennem.
”Mange har afasi, er svære at forstå og er lang tid om at formulere sig. Jeg har i udviklingen af spørgeskemaet søgt at give stemme til denne gruppe for at blive klogere på deres oplevelse af kvalitet i genoptræningen. Deres vurdering af forløbet kan bruges af ergoterapeuter og fysioterapeuter til at tilpasse rehabiliteringen til patienternes behov”, siger Linda Rasmussen til Fysioterapeuten.
Patienter og terapeuters bud på kvalitetsindikatorer
Linda Rasmussen tog ved projektets start kontakt til den specialeansvarlige fysioterapeut i neurorehabiliteringsafsnittet. Hun fik arrangeret, at Linda Rasmussen fik mulighed for at observere arbejdsgangene på afdelingen og deltage i terapeuternes møder. Derefter interviewede hun terapeuterne og en gruppe patienter for at finde frem til, hvad de mente var væsentligt for et vellykket genoptræningsforløb i afdelingen. Disse kvalitetsindikatorer blev samlet til fem hovedtemaer, der danner udgangspunktet for de 21 spørgsmål, som spørgeskemaet består af.
Det foreløbige spørgeskema blev herefter testet på en mindre gruppe patienter. Var der spørgsmål, som patienterne eller terapeuterne savnede eller ikke forstod, blev de revideret i den endelige udgave.
I interviewet efter besvarelsen af spørgeskemaet uddybede patienterne deres svar. De forklarede blandt andet, at de havde brug for, at terapeuterne forstod at fejre de sejre, som patienterne oplevede undervejs.
”Disse patienter har ikke altid lyst til at komme til træning og kan være svære at hive ud af sengene. Patienterne fortalte, at det var vigtigt for deres motivation, at terapeuterne var gode til at få etableret en god stemning, når de trænede og hejste flaget, når de gjorde fremskridt”, siger Linda Rasmussen. De fortalte også, at de havde oplevet skiftende terapeuter, som der spørges om i spørgeskemaet, men at de ikke så det som et problem.
”Fysioterapeuterne kan bruge patienttilfredshedsmålingerne til løbende at forbedre kvaliteten. De vil med faste målinger hurtigt kunne se, hvor der er behov for forbedringer, og hvor tilbuddet lever op til patienternes forventninger, og de derfor ikke behøver at gøre noget”, siger hun.
Selvom det færdige spørgeskema er testet på patienter, kræver det yderligere test og validering på en større gruppe patienter fra et andet sygehus, før det er klar til at blive brugt på andre sygehuse. Linda Rasmussen håber, at andre studerende har lyst til at påtage sig denne opgave i deres bachelorprojekter.
Neurorehabiliteringen på Næstved Sygehus overvejer på nuværende tidspunkt at implementere spørgeskemaet på afdelingen.
Abstract: Udvikling af et spørgeskema vedrørende patienttilfredshed
Baggrund
At sikre en høj grad af patienttilfredshed er et af de overordnede mål for kvalitet i sundhedsvæsenet. Det kan dog være vanskeligt for sundhedspersonalet at leve op til patienternes forventninger. Patienter med hjerneskade har et langt rehabiliteringsforløb på sygehusene. Da træning hos fysioterapeut og ergoterapeut er en del af den tværfaglige indsats, er det væsentligt at undersøge, hvordan patienterne oplever deres forløb, så behandlingen tilpasses patienternes individuelle behov.
Formål
At udarbejde et spørgeskema, der kan indhente relevante oplysninger om patienters tilfredshed med træning hos fysioterapeut og ergoterapeut under indlæggelse på en neurorehabiliteringsafdeling på et sygehus.
Materiale og metode
Studiet er baseret på fire semistrukturerede enkeltinterviews med patienter. Analysen af datamaterialet er inspireret af Charmaz modificerede version af the Grounded Theory. Herefter er det udviklede spørgeskema pilottestet af terapeuter og patienter, der efterfølgende blev interviewet.
Resultat
De fire deltagere identificerede fem overordnede temaer samt tretten undertemaer, der var vigtige for dem i relation til patienttilfredshed. Disse temaer dannede grundlag for udarbejdelsen af spørgsmålene til patienttilfredshedsspørgeskemaet. Herefter blev skemaet valideret af terapeuter samt patienter og revideret.
Konklusion
I forbindelse med projektet er der udviklet et spørgeskema, der forsøger at inkludere patienternes behov og præferencer og således sætte patienten i centrum. Patienternes oplevelser og erfaringer kom til udtryk i disse fem hovedtemaer: 1) medinddragelse, 2) træning, 3) stemning og motivation, 4) forskellige terapeuter og 5) professionel behandling. Ud fra temaerne blev der udarbejdet et patienttilfredshedsspørgeskema. Den viden, projektet bidrager med, kan bruges til videreudvikling af det aktuelle spørgeskema samt tilpasning af andre spørgeskemaer om patienttilfredshed. Ved inddragelse af patienters viden til målretning og forbedring af spørgeskemaer om patienttilfredshed, vil man i højere grad kunne sætte patienten i centrum.
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
Er du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.