Nyt måleredskab når ind til kernen af fysioterapi
Synes du, at fysioterapeuten var venlig og imødekommende? Var du med til at sætte dit eget mål? Var fysioterapeuten dygtig? Det er eksempler på nogle af de spørgsmål i måleredskabet OPER, som borgere nu kan blive mødt med, når de har afsluttet et kommunalt genoptræningsforløb.
Hvad vægter borgerne?
Når borgere skal vurdere, hvad der giver en fysioterapeutisk behandling god kvalitet, vægter de følgende:
- Fysioterapeutens faglighed
- Relationen med fysioterapeuten
- Gensidig respekt
- God kommunikation
Derfor er det bl.a. de områder, der spørges ind til i OPER, der indeholder 13 spørgsmål.
Det nye måleredskab er udviklet på baggrund af et bachelorprojekt, som vandt Danske Fysioterapeuters Bachelorpris i 2021. Dengang udtalte de fire prisvindere til Fysioterapeuten:
“Et godt behandlingsforløb handler ikke kun om den faglige viden, vi fysioterapeuter besidder. Det handler i lige så høj grad om de mennesker, vi behandler. Vi har pligt til at kvalitetssikre behandlingen, og det undrer os, at der ikke er mere fokus på borgernes oplevelser. Derfor besluttede vi os for at udvikle et spørgeskema, der skal måle den borgeroplevede kvalitet af fysioterapien,” sagde fysioterapeuterne Sean Hartwell, Nicoline Alkærsig Madsen, Andreas McLaughlin og Grace Macaree i 2021.
Det tager kun 5 minutter
Spørgeskemaet tager under fem minutter at udfylde og er udformet, så det er nemt og enkelt at besvare for patienterne. Der bliver spurgt til fysioterapeutens kompetencer, relationen mellem fysioterapeut og borger og borgerens egne ressourcer, hvilket her betyder, om træningen passer til niveauet. Sidst, men ikke mindst, spørges til borgerens tilfredshed med forløbet. Tanken er, at borgerne får udleveret spørgeskemaet efter endt forløb og kan besvare det på egen hånd.
Find spørgeskemaet
OPER er frit tilgængeligt i en udgave til hhv. fysioterapeuter og ergoterapeuter og med vejledning til scoring.
Siden har flere kommuner vist interesse for skemaet, og prisvinderne og Absalons Forsknings- og Udviklingsafdeling har videreudviklet og afprøvet det i fem kommuner. Nu er det blevet valideret og ligger frit tilgængeligt til brug for kommunale fysioterapeuter. De fem forsøgskommuner har hver især modtaget en rapport med deres egne resultater. Kommunerne har brugt den til at undersøge, om der er grupper af patienter, hvor fysioterapeuterne gør det særlig godt eller kan gøre det bedre, eller om der er noget, de skal være opmærksomme på. De har også set på, om der var forskel på ergoterapi og fysioterapi og sammenlignet resultaterne med andre kommuner.
Marianne Lindahl, som er lektor på Absalon, har været tovholder på projektet og mener, at det nye spørgeskema bør blive et essentielt redskab i kommunerne.
“Mange af de måleredskaber, som findes, går på rammerne for behandlingen. Hvordan var ventetiden, træningslokalerne osv. Det her spørgeskema går direkte ind i kernen af god fysioterapi, som er at arbejde patientcentreret og tage udgangspunkt i patienternes ønsker, behov og reaktioner. Det viser forskningen også,” siger hun.
Dokumentation overfor politikerne
Lige nu overvejer Holbæk Kommune at bruge skemaet i rehabiliteringen af hjertepatienter. Ønsket kommer fra afdelingens fysioterapeuter, som er nysgerrige på, hvad borgerne synes om kommunens tilbud. Marianne Lindahls håb er, at samtlige kommuner vil benytte det som fast praksis.
For udover at patienterne hurtigt kan formidle deres tilfredshed – eller mangel på samme – med den fysioterapeutiske behandling, kan spørgeskemaet og de data, det producerer, bruges som dokumentation overfor beslutningstagerne og dermed være med til at skabe bedre og mere virksomme forløb.
“Forvaltningerne og politikerne i kommunerne ved jo sjældent, hvad borgerne får ud af at komme til fysioterapi. Men med spørgeskemaet kan lederne af træningsenhederne dokumentere borgernes oplevelser overfor beslutningstagerne, der bevilger pengene. Det ideelle vil så være, hvis de også anvender et generisk spørgeskema til måling af effekten. Så de både kan dokumentere, om indsatsen virker, og om borgerne oplever, at kvaliteten er god.”
Læs interview med vinderne af Bachelorprisen 2021