Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Tema om patientklager

Se den sagkyndige over skulderen, få indblik i systemet og møde en fysioterapeut, der fik en patientklage helt ind på livet.
Fysioterapeut Lene Kromann fik en klage fra en patient. Du kan læse hendes historie i temaet. Foto: Thomas Tolstrup

Hvert år klager 30 til 50 patienter over fysioterapeuter – og antallet af patientklager er stigende. Cirka en tredjedel ender med at modtage kritik – resten kommer ud af forløbet uden anmærkninger.

Men uanset hvordan en klagesag ender, er det en voldsom belastning for den enkelte fysioterapeut, som ofte går med det alene.

I temaet her vil vi gerne afmystificere problematikken. Temaet er udgivet i Fysioterapeuten nr. 6, 2020.

Artikler i temaet

Vi ku’ ha’ klaret det over en kop kaffe
Da fysioterapeut Lene Kromann fik en patientklage, blev hun ramt hårdt både personligt og på fagligheden. Selvom patientklagen blev pure afvist.

Kom til os, hvis du får en klage
Danske Fysioterapeuter vil have medlemmerne til at tale sammen, når de er havnet i en klagesag.

4 gode råd når patientklagen rammer
Krisepsykolog Rikke Høgsted giver gode råd til fysioterapeuter, deres ledere og kollegaer, når de bliver ramt af en klagesag.

Journalen er utrolig vigtig
Antallet af patientklager er stigende, og derfor er det afgørende, at dokumentationen er i orden, fortæller sagkyndige i Styrelsen for Patientklager.

Frygten er overdreven
Brian Errebo-Jensen, næstformand i Danske Fysioterapeuter, sidder i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og træffer afgørelse i klagesager. Han oplever, at en del medlemmer er bange for at miste deres autorisation.

Ventetiden skal ned
Sundhedspersoner venter i øjeblikket i gennemsnit 14,5 måneder på afgørelse i patientklagesager, men direktøren for styrelsen lover forbedringer.