Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

En stor del af min rolle er at berolige forældre

STILLING // Maria Schultz Appelt har stor succes med sin Instagram-profil, hvor hun giver gode råd til danske, tyske og engelske forældre om babyer og børns motoriske udvikling.
Maria Schultz Appelt, børnefysioterapeut, influencer og iværksætter. Klinikken DeveloBaby Børnefysioterapi samt instagramprofilerne @boernefysioterapi, @develobaby og @develobaby.de. Foto: Jesper Voldgaard.

Hvad arbejder du med?

Jeg er fysioterapeut, influent og iværksætter. To dage om ugen arbejder jeg i min klinik som børnefysioterapeut, og tre dage om ugen sidder jeg på et iværksætterkontor og arbejder. Hver dag bruger jeg cirka fire timer dagligt på Instagram. Udover at kreere content, bruger jeg meget tid på at besvare spørgsmål fra mine følgere. Det gør jeg, fordi jeg gerne vil skabe en community omkring min profil, så mine følgere kan mærke, at der er et rigtigt menneske bag profilen og ikke kun en virksomhed. Jeg har en dansk, en engelsk og en tysk Instagramprofil med henholdsvis 81.500 følgere, 355.000 og 50.000 følgere. Jeg har også en profil på TikTok med 55.000 følgere.

Hvordan fik du idéen til din instagramprofil?

Under corona-nedlukningen oprettede jeg en profil på Instagram og kaldte den ‘boernefysioterapi’. I starten postede jeg idéer til aktiviteter, man kunne lave med sine børn, mens man var spærret inde derhjemme. Det var først senere, at jeg begyndte at dele content om børnefysioterapi, fordi det føltes naturligt for mig, da verden efterhånden blev lidt mere normal igen.

Hvad er formålet med din profil?

Mit mål er at udbrede viden om babyers og børns motoriske udvikling. Det gør jeg primært gennem videoer, som jeg selv laver helt fra bunden. Det er vigtigt for mig, at den viden, mine følgere får på mine profiler, bygger på evidens og best practice inden for fysioterapi. Jeg tilbyder ingen quickfix eller alternative behandlingsformer. Derudover har jeg mine video-træningsprogrammer, som jeg selv har udviklet, og som jeg sælger via mine profiler. Mit formål med programmerne er at gøre det let tilgængeligt for forældre selv at styrke deres børns sansemotoriske kunnen – uanset, om de har nemt eller svært ved det motoriske. Programmerne henvender sig både til de forældre, der bare ønsker hyggelig legeinspiration til f.eks. at komme frem til et stærkt kryb og kravl, og til de forældre, hvis børn har sansemotoriske udfordringer som f.eks. motorisk uro, favoritside eller ensidigt kryb.

Hvad efterspørger dine følgere?

Mine følgere, som næsten kun er kvinder, spørger især ind til et område som sanseintegration. I mange lande findes der omfattende behandlingstilbud til børn med sanseintegrationsudfordringer, men det er ikke så tilgængeligt i det offentlige system i Danmark. Generelt får jeg mange spørgsmål, der begynder med: “Er det normalt, at…?” Så en stor del af min rolle er at berolige forældre og forsikre dem om, at normalområdet strækker sig bredt.

Hvad er dine tanker om at give en masse gratis råd til dine følgere?

Jeg tror på, at når man giver meget, får man meget igen. Jeg reklamerer selvfølgelig for mine træningsprogrammer, som er dem, jeg primært får min indtægt fra. Men jeg går også meget op i at lave en masse indhold con amore. I virkeligheden er mit mål at blive et fagligt fyrtårn inden for mit område. Jeg kunne formentlig tjene væsentligt flere penge, hvis jeg sagde ja til reklamesamarbejder med nogle af de store virksomheder, der jævnligt kontakter mig for et samarbejde. Men jeg har valgt ikke at have kommercielle samarbejder omkring min profil, fordi det vigtigste for mig er, at jeg laver det, jeg selv synes giver mening, og fordi jeg ikke går på kompromis med min faglige troværdighed.

Er det svært at formidle evidensbaseret fysioterapi via SoMe?

Det sværeste er nok at balancere i grænselandet mellem best practice, empiri og evidensbaseret fysioterapi, når man som jeg ønsker at undgå at sprede misinformation. Det er jo langt fra alt, som vi fysioterapeuter gør, der er et direkte resultat af blindede peer reviewed-studier. Men netop derfor har vi vores gode kliniske ræsonnering og dermed også en best practice. Jeg tænker meget over, hvad jeg kan tillade mig at dele som en ‘sandhed’, og jeg bliver også i tvivl af og til. Jeg gør en dyd ud af at formidle i lægmandssprog og af at tage mellemregningerne med, så alle kan forstå det. Ind imellem præsenterer jeg et fagligt udtryk – f.eks. et ord som pivotering – for at ‘opdrage’ mine følgere lidt. Når jeg har brugt det tilstrækkeligt meget, kan jeg se, at mine følgere selv begynder at bruge det.