En opringning kan få flere patienter i gang med rehabilitering efter kræftbehandling
Hvad var kendt inden dette studie?
- Mange patienter har nedsat funktionsevne og behov for rehabilitering efter kræftbehandling.
- Mange overlevere efter kræft får ikke den hjælp, de har behov for.
- Eksperter har foreslået en mere systematisk vurdering af rehabiliteringsbehov.
Hvad har dette studie bidraget med?
- Aarhus Kommune har indført telefonkonsultationer efter kræftbehandling. Ved samtalen vurderes patientens behov for rehabilitering.
- Godt halvdelen af de patienter, der ikke var henvist til rehabilitering fra hospitalet, begyndte i rehabiliteringsforløb efter samtalen.
- Patienter og sundhedspersonale vurderede telefonkonsultationerne positivt.
I takt med at kræftbehandlingen bliver bedre, lever flere mennesker med en kræftdiagnose eller lever videre som helbredt efter kræft. Mange har følger af sygdommen eller behandlingen. Forskning viser, at op til 63 procent har behov for rehabilitering efterfølgende, men at mange ikke får tilbuddet i dag. Det kan bl.a. skyldes, at patientens behov ændrer sig over tid og ved skift mellem sektorerne.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at behovet for rehabilitering vurderes gentagne gange i et behandlingsforløb for kræft. I Aarhus Kommune har man forsøgt at imødekomme dette ved at indføre telefonopfølgning til patienter, der efter kræftbehandling på hospitalet ikke er henvist til rehabilitering.
Formål
Forskergruppen ønskede at evaluere initiativet med telefonopfølgning til patientgruppen. De ville undersøge, hvor mange af patienterne, der havde behov for rehabilitering, og hvordan telefonkonsultationerne opleves af både patient og sundhedsprofessionel.
Metode
Deltagerne
Forskerne inkluderede 81 patienter til telefonopfølgning, som var afsluttet fra hospitalet efter kræftbehandling. De var enten blevet vurderet til ikke at have behov for rehabilitering, eller også kunne behovet ikke vurderes. Når behovet ikke kan vurderes på hospitalet, kan det f.eks. skyldes, at undersøgelsessvar eller behandling fylder i en grad, så rehabiliteringsbehov træder i baggrunden.
Deltagerne havde forskellige kræftdiagnoser. De største sygdomsgrupper var brystkræft (26 procent) og tarmkræft (18 procent). Hovedparten var kvinder (73 procent), og deltagerne var i gennemsnit 63 år.
Telefonsamtalen
Cirka en uge efter afslutning på hospitalet (gennemsnitligt otte dage) blev patienterne ringet op af en fysioterapeut eller sygeplejerske med specialviden inden for kræftbehandling. Samtalen havde til formål at afdække patientens behov for rehabilitering og starte rehabilitering op, når det var relevant. Hvis patienterne ikke havde behov for rehabilitering, blev de informeret om kommunens tilbud, så de kendte dem, hvis behovet skulle opstå senere.
Samtalen afdækkede patienternes behov via en gennemgang af fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle udfordringer (se boks).
Interviews
Efterfølgende blev seks patienter og to sundhedsprofessionelle interviewet om deres oplevelse af telefonkonsultationen.
Resultater
Næsten alle deltagere (96 procent) gennemførte samtalen. De resterende tre patienter var det ikke muligt at få fat i. Efter samtalerne begyndte over halvdelen (54 procent) i rehabiliteringsforløb. De resterende patienter havde enten ikke behov for eller havde allerede deltaget i rehabilitering. To patienter havde for dårligt helbred til at deltage i rehabilitering.
De sundhedsprofessionelles tidsforbrug var i gennemsnit 44 minutter per samtale, hvoraf halvdelen var direkte kontakt med patienten og halvdelen administration, f.eks. forberedelse og ubesvarede opkald.
Anbefalinger om behovsvurdering
I Sundhedsstyrelsens forløbsprogram kan du finde anbefalinger for den løbende, systematiske vurdering af behov for rehabilitering hos patienter der lever med eller er helbredt for kræft. Her er beskrevet, hvilke områder en vurdering bør afdække.
Her kan du finde en tjekliste til brug ved vurdering af behov for rehabilitering efter kræft.
De sundhedsprofessionelles oplevelser
En fysioterapeut og en sygeplejerske blev interviewet og udtrykte, at telefonkonsultationen generelt fungerede godt. De vurderede, at samtalen handlede om behov for rehabilitering som planlagt, men de brugte derudover deres sygdomsspecifikke viden til at rådgive patienten. De vurderede, at timingen var god, da de, der ville starte i rehabilitering, var klar til at starte. Dog havde de enkelte betænkeligheder ved metoden. De fandt det sværere at mærke patienten og udvise empati over telefonen end ved et fysisk møde. Derudover oplevede de, at der blev brugt for lang tid på administration.
Patienternes oplevelser
Patienterne havde en positiv oplevelse af telefonopfølgningen. De syntes, det fungerede lige så godt med telefon som ved fremmøde, i hvert fald som en første kontakt. De vurderede, at samtalen var relevant, og de udtrykte forskellige behov, som de søgte hjælp til i samtalen, f.eks. ernæring, træning eller behov hos deres pårørende. Nogle havde ikke behov for rehabilitering, men fandt alligevel samtalen nyttig, fordi de fik information om mulighederne i kommunen fremadrettet. De oplevede en tryghed i at vide, at de kunne få hjælp, hvis behovet opstod.
Konklusion og perspektiver
Studiet har vist, at det er lykkedes at implementere opfølgende telefonsamtale efter kræftbehandling i Aarhus Kommune. Deltagerne var ikke henvist til rehabilitering fra hospitalet, men alligevel havde godt halvdelen behovet og ville gerne deltage i rehabilitering. Patienterne oplevede, at samtalen var relevant for dem.
Telefonopfølgning efter kræftbehandling fører til, at flere patienter tilbydes et rehabiliteringsforløb. Efter metoden er indført i Aarhus Kommune, er ca. hver fjerde deltager i rehabiliteringsforløb henvist via denne opfølgning. Forfatterne foreslår, at telefonopfølgning udbredes til andre steder for at finde patienter med et uopfyldt behov for rehabilitering.
Eksempler på udfordringer, der spørges ind til i samtalen
Fysiske: Kvalme, fatigue, vægttab, nedsat funktionsevne
Psykiske: Skyld, frygt for tilbagefald, depression
Sociale: Ensomhed, social isolation, udfordringer med arbejdsplads
Eksistentielle: Tab af tro, bekymringer af spirituel eller eksistentiel karakter.
Reference
Askjær T. et al. (2023) Telephone consultation for cancer survivors with unclarified need for rehabilitation in a primary healthcare setting: a mixed methods process evaluation. Disability and Rehabilitation
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
Er du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.