Artikel fra Fysioterapeuten

Hent artiklen som pdf
Tidligere numre

Den komplekse kroniske smerte

TEMA // En overordnet beskrivelse af de ofte komplekse, kroniske smerter, den non-farmakologiske behandling og fysioterapeutens rolle i den tværfaglige behandling af den kroniske smertepatient.
2 kommentarer til artiklen
×Skriv en kommentar
  • Hanne Birke

Kære Morten
    Tusind tak for dine konstruktive kommentarer. I forhold til brug af ”falsk terminologi”, benyttes nociceptorer og smertereceptorer i mange artikler og lærebøger synonymt. Det gør dog ikke brug af betegnelsen smertereceptorer mere korrekt, og jeg vil give dig ret i at nociceptorer vil være den mest korrekte terminologi at bruge.

Jeg valgte den snævre klassifikationen af kroniske smerter som værende enten nociceptive eller neurogene for at give læseren et hurtigt overblik over et komplekst område. Konsekvensen er selvfølgelig at nogle nuancer går tabt. De generaliserede smerter bør bestemt have fokus og forståelse i vores behandlingssystem. At der stadig er uklarhed omkring den præcise mekanisme bag at en akut smerte udvikler sig til en kronisk smerte er sand.

Der er sikkert et behov for at lærebøger om kroniske smerter opdateres, idet forskning på området i de senere år har bidraget med ny spændende viden og teorier om hjernens funktion i forhold til kroniske smerter. Og heldigvis for det – så kan vi alle blive klogere på det komplekse og spændende emne. Tak for dit indspark i forhold til brug af den rigtige terminologi og opdeling af smertetyper.

Kærlig hilsen
    Hanne Birke, MPH, PhD studerende
  • Morten Sebastian Høgh

Det er altid en fornøjelse når kvalificerede kolleger gør opmærksom på, at kroniske smerter ikke blot er et 'VAS' problem, men rent faktisk involverer hele patientens liv. Således er jeg også glad for at se den gennemgående implementering af patienten i Hanne Birke's artikel. Artiklen udmærker sig desuden ved at fremhæve behovet for at reducere passive behandlinger (herunder vel også medicin?) til patienter, der ikke oplever varig effekt af denne type behandlinger.

Lidt kritisk må jeg dog også være: Som medforfatter til det nye europæiske curriculum, der danner grundlag for diplom-eksamen som smertefysioterapeut, skærer det i mine øjne, at artiklen benytter falsk terminologi (der findes jo ingen smertereceptorer) og utidssvarende klassifikationer (klassifikation af kroniske smerter som a) nociceptive eller b) neurogene). Det ville have været korrekt at skrive 'nociceptorer', og forholde sig kritisk til at der ikke findes konsensus om hvad, der 'skaber' kroniske smerter: Der er mange mennesker, der kommer sig helt efter vævsskade, og de fleste nerveskader medfører ikke vedvarende neurogene smerter. Derfor mangler inddelingen fuldstændig de patienter med kroniske smerter, der ikke har (haft) en skade på kroppen (fx Fibromyalgi og andre generaliserede smerter). Denne gruppe af komplekse smerter bør på ingen måde glemmes blot fordi den medicinske behandling ikke er primær.
    Med disse få tilføjelser vil ikke lægge skjul på, at jeg generelt synes, at artiklen har en række relevante pointer og gode intentioner.

Med venlig hilsen
    Morten Høgh, PT MSc Pain