Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Skolechefer: Den største barriere er kulturen

Det er først og fremmest kulturen på skolerne, der står i vejen for at gøre 45 minutters fysisk aktivitet til en del af skoledagen.

8 ud af 10 skolechefer er enige eller meget enige i, at mere fysisk aktivitet kræver en kulturændring på skolerne. 6 ud 10 skolechefer peger på, at der mangler erfaring eller kompetencer med fysisk aktivitet i undervisningen.

Det viser en rundspørge blandt skolechefer foretaget af Danske Fysioterapeuter.
 
Mens kulturen fylder meget, så lægger skolecheferne mindre vægt på de fysiske rammer. Kun hver femte mener, at de er en barriere for mere fysisk aktivitet. Det er også kun en femtedel, der mener, at det er svært at passe aktiviteten ind i et eller flere fag.

Fem vigtige faktorer

Thomas Skovgård, som er lektor ved Syddansk Universitet, hvor han forsker i blandt andet implementering af fysisk aktivitet, peger på, at resultaterne er fint i tråd med forskningen på området.
 
”Svarene overrasker mig ikke. Forskningen viser, at noget af det afgørende er ledelsesmæssig opmærksomhed og hele indstillingen i det miljø, der skal indføre fysisk aktivitet.”

Der er især fem faktorer, der er vigtige, når det handler om, at få fysisk aktivitet ind i skolen, forklarer han.

Den første er tid til at forberede og gennemføre aktivitet. Den anden faktor er ressourcer både i form af kompetencer, fysiske rammer og samarbejde med lokalmiljøet. Den tredje faktor er en fælles vision og fælles ledelse. Den fjerde faktor handler om tilpasningsgrad – at alle de gode ideer kommer i en form, der passer med den virkelighed, skolerne står i. Den femte er kompetenceudvikling - både for medarbejdere og ledelse.

”Det bliver stadigt tydeligere, at hvis vi skal have en langvarig, bæredygtig effekt af de mange bevægelsesindsatser, der foregår på landets skoler, så handler det ret meget om at arbejde med hele skolens kultur og kommunikation. Det er smadder svært – men det er nødvendigt. Man kan jo altid diskutere, hvad ”kultur” betyder, men i det her tilfælde handler det blandt andet om ledelse fra flere sider – skolederen, skolens bestyrelse, den enkelte underviser. Der har respondenterne fat i det rigtige. For det, der viser sig i den internationale litteratur, er, at en fælles vision og praktisk ledelse er vigtig. Det er også vigtigt, at målet om fysisk aktivitet bliver noget, der er forståelse for hos alle. Det betyder ikke, at alle skal elske at gøre noget, men alle skal vide, at vi også er en skole, der arbejde med bevægelse.”

Thomas Skovgaard glæder sig over, at også fysioterapeuter interesserer sig for bevægelse på skolerne.  

”Jeg mener, at flere fagligheder skal byde ind. Det er fint, at læreren er den primære facilitator. Samtidig er det godt, at flere interesserer sig for det her,” siger han.