Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Uddannelse i fremtidens praksis: Tværfaglighed med borgeren i centrum

Forskning og udvikling / Projektet 'Next Practice' med fokus på sammenhængende borgerforløb er et resultat af samarbejdet mellem Professionshøjskolen Metropol og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune.

PROJEKTET ”NEXT PRACTICE, med fokus på sammenhængende borgerforløb” blev etableret mhp. at uddanne sygepleje-, ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende til fremtidens kompetencer. Projektet er et resultatet af samarbejdet mellem Professionshøjskolen Metropol og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune.

Projektets formål er bl.a. at identificere initiativer, der udvikler de studerendes kompetencer til ”bedre og mere sammenhængende rehabiliteringsforløb, for den ældre medicinske patient”. Borgerens perspektiv skulle inddrages i forløbet, og de studerende skulle opnå forståelse af egen faglighed i forhold til sammenhængende forløb for borgeren med henblik på kvalitet i opgaveløsningen.

Indsatsen bestod dels af teoretiske oplæg, dels af at den tværfaglige gruppe af studerende blev tilknyttet en borger i flere uger. De studerende havde ikke opgaver hos borgeren, men var sammen med borgeren og oplevede dermed ”den samlede leverance” hos borgeren.

Via forløbet fik de studerende blik for overgange i borgerens forløb og for egen og andres faggruppers håndtering af opgaver i den sammenhæng.

De studerende evaluerer forløbet som meget lærerigt, bl.a. det at udforske borgerens og professionernes perspektiv, at opleve at ”se borgeren som et menneske, frem for en opgave eller en sygdom”, og at ”have fået fornemmelse af en fælles opgave”.

Evalueringen peger på, at tværfaglig praksis udvikler kompetencer, som bliver centrale for fremtidens sundhedsprofessionelle.

Evalueringen peger på, at studerendes kendskab til sammenhængende forløb og borgerperspektivet øges ved at lade de studerende følge en borger og have fokus på tværfagligt samarbejde og koordination under de kliniske ophold.

Der var enighed blandt de studerende om, at tværfaglig koordination og sammenhængende borgerforløb er centrale elementer, som børe have mere fokus.

Det tværprofessionelle perspektiv er vigtigt, og det kræver samtidig et solidt kendskab og sikkerhed omkring sin egen faglighed, før der kan åbnes for at inddrage andre fagligheder.

Samarbejdet mellem med praksis og uddannelsesstedet har været givende for begge parter.