MWB #3: Møde det enkelte medlem - Resultater 2020-2022

Danske Fysioterapeuters Must-Win-Battle #3 lyder: "Vi anerkender, at alle medlemmer også har individuelle behov. De skal tilbydes professionelle ydelser og produkter." Læs om resultaterne i relation til MWB #3 i perioden september 2020-september 2022.

590 medlemmer har deltaget på 36 webinarer og er blevet hjulpet til at komme godt i gang som selvstændig. På webinarerne har medlemmerne fået viden om, hvordan typiske udfordringer kan løses og er blevet styrket i deres handlekompetencer som nye selvstændige.

139 medlemmer har på aftenmøder og i små workshops fået viden om og inspiration til at udvikle forretningsidéer og visioner for nye såvel som etablerede virksomheder. Modne virksomhedsejere og nysgerrige yngre fysioterapeuter har kunnet mødes og få indblik i det gode generationsskifte.

377 jubilarer blev i år fejret ved flotte jubilæumsarrangementer i alle regioner. 17 jubilarer havde været medlem af foreningen i hele 50 år, og fejringerne blev taget godt imod af medlemmerne, der mødte talstærkt op til de festlige arrangementer.

728 medlemmer har været inde og anvende Danske Fysioterapeuters nye barselsberegner. Beregneren så dagens lys i foråret 2022 og kan hjælpe medlemmer med at få overblik over uger og indtægt undervejs med udgangspunkt i medlemmernes konkrete situation.

101 nyuddannede medlemmer har været igennem et traineeforløb med det formål at komme hurtigere i job efter endt uddannelse.

24 medlemmer har i perioden modtaget advokatbistand fra Danske Fysioterapeuter i forbindelse med en sag, der krævede mere end den almindelige rådgivning og forhandling. Foreningens advokater er typisk inde over de mest komplicerede sager, mens langt størstedelen af henvendelserne fra medlemmerne forhandles og afsluttes af de øvrige medarbejdere i Løn og Forhandling.

2 private klinikker blev i foråret mødt med krav om overenskomst, fordi Danske Fysioterapeuter ønsker at forbedre løn- og ansættelsesvilkår for ansatte på private klinikker uden overenskomst eller basiskontrakter.

18 medlemmer har deltaget i den nye lederuddannelse, som er målrettet praksissektoren. Formålet med lederuddannelsen er at klæde lederne på til at håndtere hverdagens udfordringer med fokus på det personlige lederskab. Samtidig er det håbet, at lederkurserne vil øge medarbejdernes tilfredshed og skabe et bedre arbejdsklima.

2 sektioner nåede i foråret til enighed om nye sanktioner mod arbejdsgivere, der ikke overholder basiskontrakterne. Arbejdsgivere og ansatte har således sammen skabt en ny praksis, der indebærer, at basiskontraker skal overholdes, hvis en arbejdsgiver vil være medlem. På samme måde kan arbejdsgivere ekskluderes, hvis stikprøver viser, at de ikke overholder basiskontrakterne.

82 % af arbejdsgiverne og 75 % af lejerne stemte i foråret 2022 ja til den nye lejekontrakt. Dermed skal lejekontrakten ud at leve i praksis og hjælpe med at sikre ordentlige vilkår i praksissektoren.

85 procent af medlemmerne stemte ja til OK21 ved urafstemningen i foråret 2021. Dermed var der bred opbakning til det resultat, som var forhandlet på plads med de offentlige arbejdsgivere. Vigtigste resultater var sikring af reallønnen samt en større anerkendelse af erfaring.

1.000 privatansatte og selvstændige medlemmer har i perioden fået gennemgået deres kontrakt i forbindelse med nyt job eller ændrede vilkår. Det er frivilligt, om medlemmerne vil have sekretariatet til at hjælpe med gennemgang, men rigtig mange medlemmer tager hvert år imod tilbuddet.

Der blev med OK21 forhandlet kompetencefonde på plads på både det regionale og det kommunale område. Dermed har fysioterapeuter på hele det offentlige område nu mulighed for at søge de centrale midler til efter- og videreuddannelse.

20 overenskomster er tegnet på det private område og genforhandles løbende. Der er i perioden tegnet en ny overenskomst med en arbejdsgiver, ligesom Danske Fysioterapeuter har tegnet to tiltrædelsesoverenskomster.

121 medlemmer har i perioden henvendt sig for rådgivning i forbindelse med arbejdsskadeerstatning, hvor medlemmerne kan få konkret bistand til gennemgang af sagen og vurdering af afgørelser.

46 henvendelser har haft relation til covid-19, mens de øvrige henvendelser handler om alt fra belastningsreaktioner på baggrund af arbejdsforholdene, ulykker i forbindelse med transport i arbejdstiden, ulykker i forbindelse med forflytninger eller behandling af patienter eller borgere.

144 medlemmer har været tilmeldt fire webinarer med det formål at afsøge muligheden for at blive leder eller klinikejer.

28 arrangementer har i perioden været målrettet vores akademiske medlemmer. Møder og webinarer har blandt andet handlet om løn- og jobsøgning, hjælp til kandidatvalg og fondsansøgninger. Linkedin, den kommunale akademiker og webinar om specialistordningen har også været populære blandt medlemmerne, og i alt 1061 har været tilmeldt arrangementerne.

67 ledere og lederaspiranter har fået 1:1 sparring og feedbackpå deres overvejelser om lederkarriere.

152 medlemmer har benyttet sig af tilbud om 1:1 karrieresamtaler. Samtalerne kommer typisk omkring karrieremuligheder, arbejdsliv og efter- og videreuddannelse.