Mobning på arbejdspladsen

Konsekvenserne ved mobning er store både for den ramte og for arbejdspladsen. Det er vigtigt, at alle der er vidner til mobning tager det alvorligt, og at du som ramt siger fra og søger bistand hos kolleger.

Ofte stillede spørgsmål om mobning

Arbejdstilsynet definerer mobning således:

"Der er tale om mobning, når en person regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis – udsætter en anden person for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. Der er først tale om mobning, når den person, som det går ud over, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt."

De krænkende handlinger bliver altså først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem. Harmløs og almindelig drilleri er således ikke nødvendigvis mobning.

At være udsat for mobning på arbejdspladsen kan medføre en række fysiske og psykiske reaktioner; fx søvnløse nætter, hovedpine og manglende lyst til at gå på arbejde.

Det gælder om at få stoppet mobningen så hurtigt som muligt. Sig først og fremmest fra over for mobningen. Fortæl mobberen, hvad det gør ved dig. Hvis det ikke ændrer situationen, bør du hurtigst muligt fortælle om dine oplevelser til din nærmeste leder og/eller til tillids- eller arbejdsmiljørepræsentanten.

Et andet råd er at skrive dine oplevelser ned og tal med din familie og venner om dem.

Selvom det kan være fristende at snakke med kollegerne om det, anbefaler vi, at du holder lav profil for ikke at skabe mere opmærksomhed omkring din konkrete situation. Lad tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten håndtere de overordnede problemstillinger på arbejdspladsen.

Alt efter hvor voldsom mobningen påvirker dig, kan det være nødvendigt at …

  • undersøge virksomhedens tilbud om krisehjælp.
  • søge hjælp hos en psykolog eller læge.

Arbejdstilsynet har en mobbehotline, der er åben på alle hverdage kl. 8 – 15.
Ring på tlf. 70 22 12 80.

Arbejdstilsynets hotline om mobning er bemandet med medarbejdere, som er uddannet i at give råd og vejledning om mobning på arbejdspladsen.

Når du kontakter hotlinen, er du anonym. De oplysninger, du giver i telefonen, bliver ikke registreret.

Læs mere om Arbejdstilsynets mobbehotline

Som vidne til mobning har du et ansvar både over for din kollega og over for dig selv for at få mobningen stoppet. Du skal sige fra over for kolleger, der mobber og evt. tilbyde hjælp og støtte til den kollega, der er udsat for mobningen. Tilbyd at lytte til vedkommendes oplevelser og henvis evt. den mobbede kollega til tillidsrepræsentanten eller arbejdsmiljørepræsentanten.

Det er vigtigt i det daglige at tænke over, hvordan I som kolleger bruger hinanden for at forebygge, at mobning opstår. Giv hinanden feedback og anerkendelse, lær hinandens ressourcer og stærke sider at kende og løft i flok. Uanset faglig baggrund er alle medarbejdere nødvendige for at kunne udføre arbejdsopgaverne.

Husk, at det er menneskeligt at fejle. Det gælder også for dine kolleger.

Du har sammen med lederen en særlig opgave i forhold til at forebygge mobning.

Kulturen tillader eller stopper mobning. Derfor er en god kultur afgørende for at forebygge mobning. Det gælder om at samarbejde med ledelsen for et godt arbejdsmiljø på alle fronter.
Klar beskrivelse af organisering og roller, samt god håndtering af konflikter og det at holde en god tone, kan være med til at hindre, at mobning opstår.

Du kan være med til, at …

  • etablere en god personalepolitik med klare retningslinjer for, hvordan I forebygger og håndterer mobning.
  • kortlægge det psykiske arbejdsmiljø.
  • søge viden om mobning herunder kommunikation, mægling og konflikthåndtering.

Du skal altid overveje at gribe ind. Tag altid henvendelser om mobning alvorligt og tilbyd din hjælp til den ramte. Søg evt. sparring i dit netværk både på arbejdspladsen og i de regionale netværk. Måske er der nogle, der kan se nogle elementer og eventuelle løsninger i sagen, som du ikke selv har fået øje på.

Orientér dig i personalepolitikken og se, hvad der står om handlingsplaner vedrørende mobning. Sørg for, at lederen handler på sagen fx gennem møde med den mobbede og andre parter i sagen.

I nogle tilfælde er det lederen, der mobber. Hvis det er den nærmeste leder, kan det være nødvendigt at henvende sig til den øverste leder. Kontakt evt. Danske Fysioterapeuter, som kan rådgive og vejlede dig.

Du har et særligt ansvar i forhold til at hindre, at mobning opstår og til at kunne håndtere det, hvis det opstår.

Kulturen tillader eller stopper mobning. Derfor er en god kultur afgørende for at forebygge mobning. Det gælder om at samarbejde med de ansatte (særligt tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten) for et godt arbejdsmiljø på alle fronter.

Klar beskrivelse af organisering og roller, samt god håndtering af konflikter og det at holde en god tone, kan være med til at hindre, at mobning opstår.

Du skal særligt være opmærksom på trivslen, når der sker omorganisering eller etableres nye teams samt sørge for god introduktion. Sørg for god plads til oplæring og samarbejde og vis medarbejderne, at de trygt kan komme til dig.

Som leder du bør være særlig opmærksom på at være en god rollemodel, og at du kan blive misforstået og let selv blive opfattet som mobber.

Hvis arbejdspladsen har en kultur, der gør det muligt at tale åbent om konflikter og mobning, er det nemmere at få øje på og stoppe mobningen. Der er desuden sjældnere mobning på arbejdspladser, der har en handleplan mod mobning.

Mobning er aldrig den enkelte medarbejders problem, men et arbejdsmiljøproblem som du som leder bør tage hånd om.

Du skal altid tage henvendelser om mobning alvorligt. Hold samtaler med de involverede og lyt til både mobber og offer. Grib ind, hvis du ser mobning, og gør det klart, hvad der er acceptabel adfærd, og hvad der ikke er.

Inddrag tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten i evt. løsninger og søg sparring i dit netværk. Søg evt. ekstern bistand, fx i HR-/Personaleafdelingen eller i Arbejdstilsynet.

Sig til den enkelte, at han/hun bør inddrage tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten og overvej, hvad det gør ved resten af gruppen, og hvad der skal orienteres om.

Arbejdstilsynet har en anonym mobbehotline, der har åbent på hverdage fra 8.00 – 15.00. Den kan rådgive alle, der er involveret i eller vidne til mobning på arbejdspladsen.

Ring på tlf. 70 22 12 80. 

Besøg Arbejdstilsynets mobbehotline

Videnscenter for Arbejdsmiljø har en hjemmeside om mobning. Her kan du bl.a. læse om forskning om mobning samt se nogle redskaber, der er udviklet til at håndtere mobning på arbejdspladsen.

Se Arbejdstilsynets side om mobning

Branchemiljørådenes hjemmeside har et afsnit om mobning. Her kan du både læse om, hvad mobning er, hvad man kan gøre, hvis man oplever mobning. Du kan også hente en pjece om, hvordan man forebygger mobning.

Se Brancemiljørådenes sider om mobning

Kontakt

Rådgivning for ansatte og lejere
3341 4620