Standard 4 - patienters oplevelse af kvalitet
Titel |
04 - Patienters oplevelse af kvalitet |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
Sektor | Fysioterapipraksis | Version | 1 | Udgave | 1 | |
Tema | Kvalitet og patientsikkerhed | |||||
Standard |
Klinikken anvender tilbagemeldinger fra patienter til at forbedre den patientoplevede kvalitet. |
|||||
Formål |
At skabe læring og forbedre klinikkens ydelser på baggrund af tilbagemeldinger fra patienter. |
|||||
Indhold |
Klinikken indsamler systematisk informationer om patienters oplevelse af kvaliteten på klinikken. Klinikken bestemmer selv omfang og fokus for undersøgelsen og bruger resultatet af patientevalueringer til læring i klinikken. Informationer indsamles og evalueres inden survey. Hvis der indsamles data vedrørende patienters oplevelser på nationalt niveau, forholder klinikken sig til disse. Patienttilbagemeldinger, patientklager og patientforsikringssager Klinikken kan redegøre for, hvordan skriftlige eller mundtlige tilbagemeldinger fra patienter til klinik eller fysioterapeut indsamles, og hvordan der følges op på tilbagemeldingerne. Patientklager er formelle skriftlige klager til klinikken via regionen eller Styrelsen for Patientklager. Klinikken skal aktivt medvirke til udredning af disse sager og iværksætte handlinger til forbedring af kvaliteten på baggrund heraf, hvis det er relevant. Hvis en fysioterapeut eller en anden autoriseret sundhedsperson på klinikken bliver bekendt med skader, der antages at kunne give ret til erstatning, har denne pligt til at informere patienten om dette samt at bistå med en eventuel anmeldelse til Patienterstatningen. |
|||||
Krydsreferencer | ||||||
Klinikken vil under det eksterne survey blive vurderet på følgende: | ||||||
Indikator 1 |
Ved interview kan fysioterapeuter og klinikpersonale redegøre for, hvordan der systematisk indsamles information om patienters oplevelser af kvalitet, og hvordan resultatet af patientevalueringer anvendes til læring i klinikken. |
|||||
Indikator 2 |
Ved interview med fysioterapeut og klinikpersonale kan der redegøres for, hvordan tilbagemeldinger fra patienter håndteres, og hvordan der sker opfølgning på tilbagemeldinger. |
|||||
Indikator 3 |
Ved interview med fysioterapeut kan der redegøres for, hvordan en patient informeres om sine klagemuligheder samt mulighed for patienterstatning. |
|||||
Indikator 4 |
Ved interview med fysioterapeut kan der redegøres for, hvordan klinikken aktivt deltager ved udredning af evt. klager og erstatningssager. |
Referencer
1 | Bekendtgørelse nr. 995 af 14. juni 2018 om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, §§ 1, 23 og 45 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202098 |
---|---|
2 | Lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019 af sundhedsloven, afsnit III om patienters retsstilling https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=210110 |
3 | Bekendtgørelse nr. 1097 af 12. december 2003 om dækningsområdet for lov om patientforsikring https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=9812 |
4 | Styrelsen for Patientklager www.stpk.dk |
5 | www.patienterstatningen.dk |