Dine konkrete vilkår

TR-aftalen lægger som tidligere skrevet op til, at man supplerer de generelle bestemmelser med lokale aftaler om vilkårene for den enkelte arbejdsplads. Når de overordnede principper er vedtaget, kan du forhandle dine egne vilkår på din arbejdsplads.

 Det er vigtigt, at du får aftalt dine konkrete vilkår på din arbejdsplads. Det sker typisk med din nærmeste leder. Det drejer sig bl.a. om hvor meget tid skal der afsættes til dit TR-arbejde (du har den nødvendige tid, men for at planlægge dit andet arbejde, skal der evt. fastlægges et vejledende timetal), hvor kan du sidde, hvor megen uddannelse skal du have hvornår og skal du have tillæg for TR-hvervet.

 Du kan hente mange oplysninger i afsnittet om de generelle vilkår, men som supplement til det har TR-rådet samlet en række gode råd og konkrete eksempler.

 Gode råd

 Generelt

  • Vær opmærksom på, hvad der ligger af rammeaftaler for ens kommune/region
  • Samarbejde tværfagligt med de øvrige TR på arbejdspladsen
  • Brug telefon og e-mail til foreningen - HUSK: ingen spørgsmål er dumme

 Dine konkrete vilkår

  • Kontakte TR på lignende arbejdspladser og høre hvordan de har forhandlet vilkår
  • Drøfte på arbejdspladsen gensidige forventninger ledelse/TR/medlemmer
  • Overvej at gå til lederen INDEN man stiller op til valg.. og specielt til genvalg, hvor man ved hvor det ”halter”…

Opfølgning

  • Kom til regionsmøder for TR
  • Skriv dagbog, hvor man noterer, hvad man har lavet som TR, så man selv (og lederen) kan få et realistisk overblik over den tid, man bruger årligt/ugentligt
  • Hav styr på dine vilkår/regler => undgå frustration

 

Kontakt

Rådgivning for ansatte og lejere
3341 4620