Man kan sagtens behandle uden at røre
”Det undrer mig egentlig, at vi ikke langt tidligere har benyttet os af muligheden for at bruge onlinekonsultationer,” efterrationaliserer Line Willeberg, der ejer VIVO Fysioterapi på Frederiksberg sammen med kollegerne Caroline Gregersen og Mina Nielsen.
Klinikken er specialiseret i behandling af senfølger efter kræftbehandling og tilbyder desuden almen fysioterapi.
Idéen om at afprøve videoløsningen blev aktuel, da nedlukningen af Danmark på grund af covid-19 blev annonceret af statsministeren den 11. marts. Derefter fik de tre fysioterapeuter til gengæld travlt med at få oprettet online-ydelsen.
”Allerede ugen efter var vi klar til at modtage patienter til onlinekonsultationer. Vi lagde ud med at fortælle om initiativet på Facebook, og siden fik vi lavet Google Adwords og en landing page, som fortalte om initiativet,” siger Line Willeberg.
Teknisk set valgte VIVO Fysioterapi en enkel løsning til at gennemføre videokonsultationer. Klinikken benytter i forvejen online bookingsystemet Terapeut Booking, som også indeholder en sikker og krypteret videotjeneste, Whereby, til brug ved onlinekonsultationer. Patienten får et link tilsendt via mail og klikker sig ind til konsultationen på det aftalte tidspunkt.
”Jeg er bestemt ikke ferm til teknik, men selv jeg har ingen problemer med at benytte systemet,” siger Line Willeberg.
En ældre herre i Jylland
Foreløbig har de tre fysioterapeuter gennemført ti videokonsultationer, men interessen har været støt stigende, og Line Willeberg har store forventninger til de nye muligheder – også efter covid-19 er overstået.
”Halvdelen af onlinekonsultationerne har været med vores faste klienter, men den anden halvdel har været med nye patienter. Jeg har selv givet en konsultation til en ældre herre i Jylland, som havde komplikationer efter blærekræft. I hans tilfælde gav jeg en onlinekonsultation og sendte ham bagefter en lille video med de specifikke øvelser, han skal benytte. Når han gennemgår dem med mig online, glemmer han sikkert øvelserne, så snart konsultationen er forbi, men nu kan han hente videoen frem og spole frem og tilbage efter behag,” siger Line Willeberg.
Sårbare patienter får hjælp
Med onlinetilbuddet håber hun, at VIVO Fysioterapi får et bredere kundegrundlag, fordi kun få fysioterapeuter tilbyder behandling af kræftpatienter med senfølger. Hidtil har de skullet møde fysisk op på klinikken, men nu kan de – som den ældre mand fra Jylland – få hjælp, selv om de sidder hjemme i deres stue og i en anden landsdel.
Siden nedlukningen af Danmark midt i marts har Line Willeberg og hendes kolleger gennemført en del af klinikkens konsultationer på video. Interessen for videokonsultationerne stigende hos klinikkens patienter.
Ud over at kunne nå en bredere kundekreds, har videokonsultationerne også en fordel i forhold til hygiejne og smittespredning.
”Kræftpatienter er meget sårbare over for infektioner, og vi har i forvejen været ekstra opmærksomme på, at ingen møder op i klinikken, hvis de er snottede. Med onlinekonsultationerne kan vi stadig uden risiko gennemføre en behandling, selv om patient eller fysioterapeut er småsløj,” siger Line Willeberg.
Mere aktive patienter
En tredje fordel ved onlinekonsultationerne er, at formen også aktiverer patienterne i højere grad.
”Vi kan jo ikke bare træde gennem skærmen og hjælpe patienterne, så derfor er de i højere grad nødt til selv at tage ansvar for deres problematikker, og som fysioterapeut er jeg naturligvis glad, når patienter selv går aktivt ind i behandlingen,” siger Line Willeberg og tilføjer, at nogle patienter er mere forbeholdne end andre over for videokonsultationer.
”Det kræver naturligvis, at patienterne vænner sig til metoden, og nogle af vores patienter har sagt nej tak. Når vi tilbyder en videokonsultation svarer de, at de vil vente, til epidemien er ovre. De vil gerne vente på vores gode hænder, og det er selvfølgelig helt OK,” siger Line Willeberg.
De tre fysioterapeuter har haft så travlt med etableringen af onlinetjenesten, at de har måttet minde hinanden om, at de også skal huske at holde fri.
”Uden det sædvanlige flow af patienter har vi naturligvis oplevet en voldsom omsætningsnedgang, så jeg forestiller mig, at vi skal have hjælp fra hjælpepakkerne. Så kan vi jo altid betale beløbet tilbage, hvis det viser sig, at der for alvor kommer gang i onlinebehandlingerne,” siger Line Willeberg.
Artiklen er afsluttet 2. april.