Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Studerende: Sendt hjem efter halvanden uges klinisk undervisning

CORONA // Mathilde Skovgaard og hendes studiekammerater er usikre på, hvordan forløbet af deres uddannelse bliver de kommende måneder.
”Jeg nåede at se nogle børn og få en lille smule ud af opholdet, men det var ikke optimalt, og den obligatoriske eksamen, som skulle afslutte forløbet, er indtil videre udskudt,” siger Mathilde Skovgaard. Foto: Privat.

Hvis planen holder, er Mathilde Skovgaard uddannet fysioterapeut i sommeren 2021, men ifølge hendes egen vurdering kan covid-19-situationen meget vel betyde, at hun først får eksamensbeviset i hænderne nogle måneder senere, hvis et eller flere uddannelsesforløb bliver udskudt.

Hun er i gang med femte semester på fysioterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen Absalon i Roskilde.

”Den seneste uge har vi fået forskellige meldinger fra skolen, men de kan ikke give klare svar på, hvad der kommer til at ske, så der er en høj grad af usikkerhed og frustration blandt os studerende,” siger Mathilde Skovgaard.

Lige nu er hun og en studiekammerat fra fysioterapeutuddannelsen sendt hjem fra klinisk undervisning på femte semester, der foregik på en skole i Ringsted med en centerklasse for elever med særlige udfordringer. Den kliniske undervisning skulle have varet syv uger, men efter blot halvanden uge lukkede skolen som følge af covid-19-nedlukningen.

”Jeg nåede at se nogle børn og få en lille smule ud af opholdet, men det var ikke optimalt, og den obligatoriske eksamen, som skulle afslutte forløbet, er indtil videre udskudt,” siger Mathilde Skovgaard.

En smule skolearbejde

De to fysioterapeutstuderende har stadig kontakt med deres vejleder på skolen i Ringsted, og de har foreløbig afleveret to opgaver og skal aflevere en tredje efter påske, men skolearbejdet har tidsmæssigt ikke fyldt særlig meget i hendes kalender.

”Det bliver kun til en lille smule skolearbejde. I stedet får jeg hvilet ud, så jeg er klar til at komme tilbage til skolen to uger efter påske. Desuden får jeg set familien og trænet en hel masse,” siger Mathilde Skovgaard.

Om undervisningen på skolen bliver ved fysisk fremmøde, eller om den skal foregå online, ved hun endnu ikke, men det spiller heller ikke den store rolle, vurderer hun.

”Femte semester indeholder ikke så mange praktiske fag. Det består mest af ”lytteundervisning” og gruppearbejde, som sikkert sagtens kan køre online,” siger hun.

Når hun kigger fremad i undervisningsplanen, er det især den kliniske undervisning på sjette semester, der bekymrer hende.

”Jeg har hørt fra dem, jeg kender på sjette semester, at skolen vil gøre alt, hvad den kan for at få dem ud i klinisk undervisning, fordi det er på sjette semester, at man får sin kliniske eksamen. Jeg har også hørt, at nogle praktiksteder gerne vil tage studerende ind efter påske, mens andre slet ikke vil, så det er meget usikkert for dem,” siger Mathilde Skovgaard.

Artiklen er afsluttet 6. april.

Læs også

Uddannelsesleder: "Vi opfordrer de studerende til at palpere deres kærester"

Underviser i det virtuelle klasselokale: "Man skal være klar over, at trætheden melder sig lidt hurtigere"