Vil lære håndværket først
DET ER LÆNGE siden, Mette Kliim-Due første gang tænkte på at blive leder.
Tanken opstod, da hun efter fem år som konsulent på specialbørneområdet kunne se, at hendes job i det daværende amt var ved at forsvinde efter flytning af opgaver efter kommunalreformen, men tanken nåede ikke at modnes, før der dukkede et nyt job op.
”Det var en stilling i et digitalt udviklingsprojekt på specialbørneområdet. Det var sindssygt spændende, så ledelsestanken kom lidt i baggrunden”, fortæller Mette Kliim-Due.
Efter syv år i jobbet, blev afdelingen omlagt. Mette og flere kolleger blev fyret, og hun fandt herefter et job i visitationen i Fredensborg Kommune.
”Men det var ikke her, mine kernekompetencer lå”, erkender Mette, der derfor sprang til, da der opstod en mulighed for at komme med i endnu et digitalt udviklingsprojekt.
Men også dette projekt blev lukket, og Mette Kliim-Due blev pr. 1. oktober fyret for anden gang på kun et år.
Hvad så?
”Egentlig så jeg mig selv i noget undervisning, men en konsulent i Danske Fysioterapeuter spurgte, om jeg nogensinde have tænkt i ledelse, og så måtte jeg jo svare, at ja, det havde jeg, men at min karriere havde trukket mig i en anden retning”.
Tilfældet ville, at Center for Offentlig Kompetenceudvikling i samarbejde med Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen i dette efterår udbyder to moduler i Diplomuddannelsen i Offentlig Ledelse målrettet ergo- og fysioterapeuter. Mette Kliim-Due sidder derfor nu på skolebænken hver fredag frem til midt i december for at blive klædt på til at kaste sig over ledelse som fag.
”Jeg er den eneste på holdet, der ikke kommer fra en lederstilling. Jeg synes, at det er interessant, at ledelse åbenbart er et fag, man først dygtiggør sig inden for, når man har jobbet. Vi har i mange år talt om, at ledelse skal tages alvorligt som håndværk, men de fleste kaster sig alligevel ud i det, før de har lært det. Det gør man ikke inden for andre håndværk”.
At Mette Kliim-Due ikke har en arbejdsplads i ryggen betyder, at hun selv har måtte finde de knap 10.000 kroner, som de to moduler koster, men hun tror på, at det er en god investering. Og skulle lederjobbet ikke komme i hus, er pengene ikke spildt, mener hun.
”Det første modul handler om det personlige lederskab. Man bliver klogere på sig selv generelt og på, hvordan vi som terapeuter forholder os til andre mennesker. Næste modul handler om måling af effekt og kvalitet, og også den viden kan jeg sagtens trække over og bruge for eksempel i en konsulentfunktion”.
Mette Kliim-Due har ikke prøvet andet og kan derfor af gode grunde ikke svare på, hvor meget det betyder, at alle på holdet har nogenlunde samme faglige baggrund, ”men der sker noget særligt i et rum, hvor der kun er terapeuter”, mener hun.
Til gengæld kan hun sagtens forestille sig, at hendes nyvundne ledelseskompetencer kan komme i spil i forhold til andre faggrupper. ”Jeg tror ikke, jeg skal være butikschef i Aldi, men jeg kunne godt se mig selv som eksempelvis leder i en specialbørnehave eller i en sammenhæng med sosu-assistenter eller andet plejepersonale, hvor det rehabiliterende kan spille en naturlig rolle sammen med ledelse.
Diplom i ledelse
I samarbejde med Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK) tilbyder Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen en særlig tilrettelagt meritgivende lederuddannelse på diplomniveau. Uddannelsen er en del af Den Offentlige Lederuddannelse (DOL), og næste forløb bliver 10 fredage i efteråret 2016 med start den 19. august.
Andre artikler om ledelse
Ledelse som karrierevej
Springer lige ud i det
En djøffer med fundamentet i orden
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
Er du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.