Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

En god idé kan blive en god forretning

Det begynder ofte med en strøtanke. Hvad nu hvis…..? Nogle gange glider strøtanken ud i sandet, andre gange ender den som en opfindelse, der kan sælges. I dette temanummer skal du møde seks fysioterapeuter, der har givet tanken en chance og enten har ført deres idé ud i livet – eller er i gang med det. De er med andre ord opfindere! Nogle af dem er også iværksættere med egen virksomhed, hvor de sælger deres opfindelse. Fælles for dem er, at de er vilde med deres fag og ikke har planer om at forlade det. Tværtimod – de ser opfinderiet som en fantastisk mulighed for at udvikle fysioterapien.

Af: Freelancejournalist Dorthe Olander Pedersen

En idé er sjældent helt indlysende, når den dukker op. Nogle af de fysioterapeuter, du skal møde, har derfor gået med deres idé i årevis. Andre brugte kun nogle måneder, fra ideen blev født, til en prototype stod klar. Et par af fysioterapeuterne har selv knoklet som iværksættere og har søgt patent, fundet materialer, producenter, kunder og alt muligt andet. Deres opfindelser er allerede sat i produktion, og de tjener penge – dog ikke så mange, at de kan leve af det endnu.

Andre tænker slet ikke i penge eller iværksætteri, men har bare haft lyst til at finde en rigtig god løsning på et problem, de er stødt på i deres arbejde som fysioterapeuter. Et par stykker af dem er godt på vej med deres idé og holder den stadig lidt hemmelig.

Fornyelse er drivkraften

Fælles for opfindelserne i dette nummer er, at de er drevet frem af fysioterapeuter, som har brugt deres viden, erfaring og nysgerrighed i forhold til faget på en ny måde. Og opfindere af den slags har gode
muligheder, siger de hos Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut. ”Folk med en faglig uddannelse kender ofte markedet og ved, hvad der allerede eksisterer, eller hvad der er kendt og ikke kendt inden for faget. Samtidig kan de kombinere deres faglige viden med praksis, og derfor bliver deres ideer ofte meget bedre underbygget end hos den type opfindere, der ligger og får en lys ide om natten,” siger seniorkonsulent Rasmus Offersen, Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut. Han har mere end 20 års erfaring med rådgivning af opfindere, og hos ham kan folk med en god idé få rådgivning fra den spæde idé til den kommercielle aftale. Rasmus Offersen har gennem årene haft kontakt til mange opfindere, og der er ifølge ham ingen tvivl om, at de ideer, fagfolk får, har større chance for at blive en succes.

”Når det er fagfolk, der begiver sig i gang med at opfinde, så er det som oftest, fordi de igen og igen støder på et problem, som de gerne vil finde en løsning på. Pludselig får de så – måske efter mange år - hul på ideen, og så går de i gang,” siger Rasmus Offersen.

Opfindelser giver nye job

De opfindelser, fysioterapeuterne fortæller om på de næste sider, har blandt andet været med til at forny eller forbedre tidligere metoder og hjælpemidler. Derudover er det ikke ualmindeligt, at opfinderi også betyder flere job både inden for samme branche og uden for. Teknologisk Institut undersøgte for et par år siden, hvor
stort innovationspotentiale er i opfinderi. Og det er stort. De 19 opfindere, der blev undersøgt, havde været med til at generere 200 arbejdspladser og en omsætning i danske virksomheder på over 200 millioner kroner.

Opfind uden at starte virksomhed

Som opfinder behøver man ikke at etablere egen virksomhed og selv stå for det hele. Er man bedst til det med ideer, så hjælper Opfinderrådgivningen blandt andet med at finde egnede firmaer, der kan løfte udvikling, markedsføring og salg af en ide, hvis opfinderen ikke selv er interesseret i at blive selvstændig iværksætter.

Også i de tilfælde er det en fordel at have en faglig uddannelse bag sig.
"Det er absolut en fordel, at der er solid viden bag en opfindelse, når man skal lave en aftale med et firma. Det giver både større troværdighed og gennemslagskraft,” siger Rasmus Offersen. Og fordelen for f.eks. fysioterapeuter er ikke bare, at ideen bliver bedre, når den bygger på viden og erfaring. Den vil også have en større chance for at blive en succes – rent økonomisk.

”Når der står en fagperson bag en opfindelse, så er det oftest også i de tilfælde, en opfindelse kaster rigtig mange penge af sig,” siger Rasmus Offersen.