Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Jobsamtalen begynder på P-pladsen

Du har skrevet en jobansøgning, og nu er du blevet kaldt til jobsamtale. Men hvordan forbereder man sig bedst? Er en samtale et forhør, hvad betyder førstehåndsindtrykket, og må man stille spørgsmål til sin løn? Steen Kræmer Rasmussen, forfatter til bogen ”Scor jobbet til jobsamtalen”, giver her sine bedste råd til både den urutinerede og mere erfarne ansøger.
Brug storytelling til jobsamtalen. Hvis du for eksempel bliver bedt om at uddybe, hvorfor du i CV’et har skrevet, at du er en engageret person, skal du fortælle en lille historie, der viser det. Det er et af rådene fra Steen Kræmer Rasmussen. Foto: iStock

Lad os antage, at jeg skal til jobsamtale. Hvilke forberedelser skal jeg gøre?

Der er desværre rigtig mange, der møder op til en jobsamtale uden i tilstrækkeligt omfang at have undersøgt den virksomhed, de skal til samtale hos.

Forberedelse er meget vigtig, og klarer du dig dårligt til samtalen, får du ikke jobbet, uanset hvor god din ansøgning har været. Derfor er det supervigtigt, at du laver en grundig research på den klinik eller afdeling, du skal møde.

Det er afgørende, at du kender stedets værdigrundlag, hvilke behandlingsprincipper stedet benytter, og hvilken patientgruppe behandlingen er rettet mod. Hvis jobbet for eksempel er på et plejehjem med mange borgere med demens eller med anden etnisk baggrund end dansk, så er det vigtigt at vide, hvordan stedet arbejder med de pågældende grupper.

Nogle af de oplysninger, du nævner, kan man sikkert finde på nettet eller i stillingsopslaget, men er det tilstrækkeligt, at jeg leder dér?

Nej, jeg vil anbefale, at du tager direkte kontakt til personer, der kender til stedet og behandlingsprincipperne. Benyt dit faglige netværk. Hvis du er nyuddannet, kan din studievejleder måske lede dig på sporet af personer, der kan gøre dig klogere.

Det kan være læger, patienter eller tidligere ansatte, der kender arbejdspladsen. Det handler ganske enkelt om at tale med nogle personer, der kender de mennesker, du skal til ansættelsessamtale hos, og den virkelighed, de færdes i. Når du kommer til samtale med en viden om, hvordan de tænker, kan du bedre matche dem.

Skal jeg ringe og bede om nogle af de informationer, du efterlyser, hos den kontaktperson, der ofte er nævnt på stillingsopslaget?

Du skal ringe til kontaktpersonen, inden du sender din ansøgning, for at få så meget information om arbejdspladsen, som muligt. Når du er indkaldt til samtale, skal du kun ringe, hvis du er forhindret i at møde op på det tidspunkt, du er sat i stævne, eller hvis der er andre praktiske omstændigheder omkring samtalen, der skal afklares.

Okay, lad os sige, at jeg har samlet den fornødne viden om arbejdspladsen. Hvordan forbereder jeg mig derefter mentalt på samtalen?

Det er en rigtig god ide at træne jobsamtalen på forhånd sammen med kæresten eller en god ven. Man kan for eksempel øve nogle af de standardspørgsmål, som næsten alle jobsamtaler indeholder.

Mange gange indledes en jobsamtale med en opfordring til dig om at fortælle lidt om dig selv. Her er det vigtigt, at du ikke lægger ud med at fortælle, at du har en dejlig kæreste i Rødovre og to skønne unger. De private ting kommer eventuelt senere i samtalen.

Fremhæv i stedet de professionelle argumenter for, at ledelsen skal ansætte netop dig. Måske har du i din bachelor eller i et praktikforløb arbejdet med nogle af de problemstillinger, som arbejdspladsen arbejder med. Et andet typisk standardspørgsmål går på, at du skal fremhæve styrker og svagheder ved dig selv.

Skal jeg nedtone mine svagheder?

Ingen er perfekte, og derfor skal du aldrig sige, at du ingen svagheder har. Du skal heller ikke fremlægge ligegyldige svagheder, som at du ikke er så god til at lave kaffe.

Fremlæg en reel svaghed, der ikke diskvalificerer dig til jobbet. Det kan for eksempel være, at du ikke har praktisk erfaring med patientgruppen eller behandlingsmetoden. Men husk at tilføje, at selv om du er nyuddannet, føler du dig tryg ved at påtage dig opgaven og gerne vil tage kurser for at styrke din viden.

Hvad gør jeg, hvis jeg er genert eller nemt bliver nervøs?

Så er træningen endnu mere vigtig. Hvis du giver et slattent håndtryk eller kigger ned i jorden, når du træder ind til jobsamtalen, vil klinikchefen eller afdelingslederen tænke, at du sikkert vil have samme attitude over for patienterne.

Nu er jeg nået frem til dagen for samtalen, og jeg træder ind ad døren til samtalerummet. Hvad er nu vigtigt?

Førstehåndsindtrykket kan være afgørende for, hvordan du klarer samtalen. Hvis ansættelsesudvalgets medlemmer ved første øjekast oplever en person, der virker kompetent, imødekommende og nærværende, vil de forsøge at få resten af samtalen til at passe ind i det billede. Hvis du omvendt fra starten er usikker og virker dårligt forberedt, vil den opfattelse præge resten af samtalen.

Giv et fast håndtryk og et smil, når du møder folk. Hold øjenkontakt det meste af tiden, men ikke hele tiden. Det virker påtaget. Dosér dine smil på samme måde.

Du skal naturligvis heller ikke virke overfrisk og tale for højt og for meget. Lad være med at lægge din hånd venskabeligt på skulderen af de folk, der skal ansætte dig.

Hvordan viser jeg bedst min personlighed frem?

Brug storytelling. Hvis du for eksempel bliver bedt om at uddybe, hvorfor du i CV’et har skrevet, at du er en engageret person, skal du fortælle en lille historie, der viser det. Træk et konkret eksempel frem fra studiet eller fra et tidligere job, hvor du løste en opgave på en særlig måde, som kom patienterne til gode.

Det er meget nemmere at forstå en konkret case, end hvis du begynder i abstrakte vendinger at fortælle, hvad der kendetegner en engageret person. Jeg vil opfordre dig til at skrive en masse små historier ned, som du kan drysse ud over jobsamtalen, når det er passende.

Hvad er den typiske ting, jeg glemmer ved samtalen?

Mange jobsøgende opfatter jobsamtalen som et forhør, hvor arbejdsgiveren prøver dig af, men du skal huske, at der faktisk er tale om tovejskommunikation. Du har også mulighed for at stille spørgsmål om arbejdspladsen. Du må ikke falde ind i rollen som teenageren, der sidder ved aftensbordet og svarer på spørgsmål uden selv at byde ind. Skriv dine spørgsmål ned på et papir og læg dem foran dig ved samtalen – det viser, at du har interesse i stedet.

Er der spørgsmål, jeg ikke skal stille?

Vent med at stille spørgsmål om løn, og om du kan få fri til Smukfest i Skanderborg. Den slags plejer først at komme på bordet, hvis interviewerne er lune på dig og inviterer dig til anden samtalerunde. For nogle år siden blev der lavet en rundspørge blandt arbejdsgivere om, hvilke spørgsmål de fandt mest irriterende ved ansøgere til ledige stillinger.

Nummer et var ansøgere, der kommer uforberedte til samtalen. Nummer to var standardansøgninger, og det tredje var ansøgere, der var fokuseret på egen vinding – for eksempel løn, mulighed for afhentning af børn og overarbejde.

Er der særlige råd til, hvordan jeg kommer ud fra samtalen igen?

Du skal huske, at du er til samtale med hele virksomheden. Du er muligvis blevet iagttaget, fra du ankom til P-pladsen, og til du kørte igen. Sig pænt farvel til de personer, der har interviewet dig, men også til sekretæren. Mange interviewere går ud til sekretæren efter samtalen for at høre, hvordan han eller hun opfattede dig.

Jeg var heldig at få jobbet, og nu har jeg fået en kontrakt. Så skal der vel bare skrives under i en fart, inden de eventuelt ombestemmer sig?

Nej, bed om at få kontrakten med hjem og sig, du lige vil vende den med din kæreste. Tag din fagforening med på råd. Den er vant til at læse kontrakter og forholde sig til dem. De færreste arbejdstagere er selv i stand til at spotte finurlighederne, og mange gange finder fagforeningen nogle detaljer, der ikke er acceptable.