Din rolle som bisidder

Som tillidsrepræsentant vil du ind i mellem skulle agere bisidder for en kollega i en svær samtale. Det er en noget anderledes opgave end dine øvrige TR-opgaver.

En af opgaverne i dit TR-arbejde er også at være bisidder for kolleger under samtaler med ledelsen. Det kan f.eks. være

  • en tjenstlig samtale
  • en påtale
  • en mundtlig eller skriftlig advarsel
  • en sygefraværssamtale
  • et afklarende møde om f.eks. fremtidige opgaver eller arbejdsindsats
  • en afskedigelse

Kontakt altid Danske Fysioterapeuter, hvis du vurderer at samtalen kan føre til konsekvenser for din kollegas ansættelse (tjenstlig samtale, påtale, advarsel eller afskedigelse).


Læs mere om de forskellige typer af samtaler

Drejer det sig om en ansættelsessamtale, kan du læse mere her

Bisidder er en hjælper

Når du er bisidder, er du ikke part i sagen. Din rolle er alene at være støtteperson for din kollega. Din opgave er at sikre, at kollegaen bliver behandlet ordentligt, og at reglerne overholdes.

Sådan en situation er anderledes end dine typiske TR-opgaver, hvor du er vant til at få mødeindkaldelser i god tid, at kunne forberede dig og at have klare og formelle spilleregler. Ved en tjenstlig samtale bliver du måske kaldt ind med kort varsel og uden en klar dagsorden.

Som bisidder må du bruge din medmenneskelighed og mavefornemmelse til at støtte din kollega; du har ikke som vanligt en masse rettigheder og regler at støtte dig til.

Hvad skal du være opmærksom på?

Kontakt Danske Fysioterapeuter på tlf. 3341 4620, hvis du har brug for sparring.

Inden mødet
Hvis mødet er varslet på forhånd, skal du snakke sagen grundigt igennem med din kollega. Det er vigtigt, I er helt klar på, hvad mødet drejer sig om. Hvis det er uklart, så kontakt den, der har indkaldt til mødet.

Tal også med din kollega om, hvad din rolle er, og overvej fordele og ulemper ved at fortælle din kollega om dit standpunkt i forhold til problemet. Ofte vil du have hørt om problemet gennem dine andre kolleger, fordi en problematisk handlemåde ofte skaber dønninger i hele personalegruppen. Din opgave er at skabe ro på arbejdspladsen, og derfor skal du også varetage resten af gruppens tarv.

Under mødet
Det vil altid være ledelsen opgave at  tage referatet, men tag gerne noter under mødet, så du kan huske, hvad der blev sagt. Det kan være en stor hjælp for din kollega.

Vær opmærksom på, at mødet holdes inden for det emne, der er aftalt. Hvis det handler om sygefravær, og I pludselig snakker om utilfredsstillende løsning af arbejdsopgaver, så kan du vælge at afbryde mødet  og bede ledelsen indkalde til et nyt møde med en ny dagsorden.

Efter mødet
Snak mødet godt igennem med din kollega. Husk på, at din kollega kan være i en meget sårbar situation og har behov for støtte. Vær sikker på, at I er enige om, hvad der blev sagt på mødet.

Når I ser referatet, så tjek, at I er enige i det der står. Hvis ikke, så gør opmærksom på det skriftligt.

Kontakt

Rådgivning for ansatte og lejere
3341 4620