Personalemappen

I forbindelse med tjenstlige sager opstår der ofte spørgsmål om personalemappen. Her kan du læse om, hvad personalemappen bruges til, og i hvilke situationer den er vigtig i dit TR-arbejde.

Ifølge forvaltningsloven skal arbejdsgiveren oprette en personalemappe for hver medarbejder. Mappen skal indeholde følgende oplysninger:

  • stamoplysninger (navn, adresse, fødselsdato)
  • lønaftaler
  • MUS-referater
  • ansættelsesbrev
  • evt. notat fra tjenstlige samtaler
  • evt. advarsler
  • uddannelsesforløb


En medarbejder har ret til at se indholdet i sin personalemappe. Man skal bare spørge.

Du har som tillidsrepræsentant ikke adgang til at se indholdet af dine kollegers personalemappe.

Oplysninger har juridisk værdi

Så længe en oplysning ligger i personalemappen vil den kunne bruges i en evt. sag. Det er en konkret vurdering i den enkelte sag, hvor stor betydning de enkelte dokumenter kan få i en evt. sag alt efter alder, karakter mv.

Det er arbejdsgiveren, der bestemmer, hvor længe et papir skal ligge i personalemappen, med mindre andet er aftalt.

Der kan lokalt være vedtaget procedurer for, hvor længe en oplysning skal ligge i personalemappen, og hvilke oplysninger en tillidsrepræsentant skal have. F.eks. kan det være besluttet, at du som tillidsrepræsentant altid skal have kopi af eventuelle advarsler.

Undersøg, om I har sådanne procedurer, og kontakt Danske Fysioterapeuter, hvis du har spørgsmål til dem.

Uenighed om indhold

Hvis en medarbejder er uenig i indholdet af noget materiale, der lægges i personalemappen, er det vigtigt, at man sørger for at få lagt sine egne synspunkter ved. Her kan du som tillidsrepræsentant være til stor hjælp med formuleringen af det supplerende materiale.

Brug personalemappen i forhandlinger

Du kan som led i forhandling af en løsning på et problem omkring en af dine kolleger inddrage spørgsmålet om, hvor længe en advarsel skal blive liggende i personalemappen.

Det har stor betydning for en kollega at se en advarsel blive fjernet fra personalemappen. Du kan derfor foreslå, at den fjernes, hvis kollegaen arbejder upåklageligt en vis periode. 

Kontakt

Rådgivning for ansatte og lejere
3341 4620