Kompetenceudvikling

Læs her om tillidsrepræsentanters rolle i forbindelse med kompetenceudvikling på arbejdspladsen.

  • bidrage til at der etableres optimale organisatoriske rammer og muligheder for kompetenceudvikling, f.eks. kan tillidsrepræsentanten sikre, at der på arbejdspladsen nedsættes relevante udvalg, at der besluttes vilkår for kompetenceudvikling

  • bidrage til at medarbejderne bliver inddraget 

  • bidrage til at der er muligheder for alle (nogle vil kompetenceudvikles ved sidemandsoplæring, andre ved kurser, jobrotation o.m.a.)

  • være mere eller mindre involveret i planlægningen af en evt. beskrivelse af  kompetenceudvikling på arbejdspladsen, men bør især inddrages, når løn og kompetence skal kobles

  • bidrage til at rammeaftalerne bruges og at der drøftes politikker i SU/MED-systemet.

Kompetenceudvikling er udvikling af ny viden, færdigheder og/eller holdninger hos medarbejderne. Ofte forbindes kompetenceudvikling kun med kurser, faglig opdatering og almen uddannelse. Men kompetenceudvikling foregår også på arbejdspladsen i arbejdssituationen. Mennesker udvikler sig hver gang de prøver noget nyt. Når en medarbejders muligheder for at handle udvides, kan man derfor tale om kompetenceudvikling. Kompetenceudvikling er forøgelse, supplering eller forankring af medarbejderens eksisterende kompetencer.

  • Opfordre medarbejderne til at bruge de eksisterende muligheder bl.a. ved at udnytte medarbejderudviklingssamtalerne.
  • Tillidsrepræsentanten kan vejlede og sparre med medarbejderne om udviklingsmulighederne eller henvise til andre relevante personer i eller udenfor arbejdspladsen.

Formulering af kravene til den individuelle kompetenceudvikling skal ske ved en individuel personlig samtale og ikke ligge indbygget i den generelle aftale om kompetenceudvikling.

Tillidsrepræsentantens rolle skal udføres i tæt samarbejde med andre aktører bl.a. ledere, specialister, faglige ressourcepersoner og den enkelte medarbejder.

Der kan være forskellige arbejdsfordelinger på forskellige arbejdspladser, men Danske Fysioterapeuter ser følgende ansvarsfordeling som naturlig: 

Den enkelte medarbejder:

  • skal være up-to-date i forhold til udviklingen af faget/professionen
  • skal sammen med lederen opstille personlige eller gruppevise udviklingsmål, leder såvel som medarbejder er forpligtet til at følge op på om disse udviklingsmål nås 
  • skal gøre opmærksom på relevante uddannelsesbehov for sig selv, men også for gruppen generelt.

Leder:

  • skal sikre at medarbejderne har mulighed for at få relevant kompetenceudvikling i forhold til fagets udvikling og arbejdspladsens behov
  • skal sammen med den enkelte medarbejder eller for grupper af medarbejdere opstille udviklingsmål, leder såvel som medarbejder er forpligtet til at følge op på om disse udviklingsmål nås
  • er nøgleperson og skal bl.a. være aktiv og vedholdende i forhold til at sætte kompetenceudvikling på dagsordenen
  • skal sikre overblik over egen afdelings kompetencer evt. i form af et kompetenceregnskab

Tillidsrepræsentanten:

  • skal arbejde for at der etableres optimale organisatoriske rammer og muligheder for kompetenceudvikling samt at der drøftes politik på området i SU/MED
  • se i øvrigt den mere detaljerede beskrivelse i fanen - Generelt skal tillidsrepræsentanter.

Hovedudvalget

  • kan drøfte kommunens/regionens politik på kompetenceudviklingsområdet.
  • Skal regelmæssigt evaluere anvendelsen af medarbejderudviklingssamtaler.

På den enkelte arbejdsplads

  • Foretages strategisk forankret og systematisk kompetenceudvikling for alle medarbejdere. Dette indebærer bl.a., at der på arbejdspladsen – i dialog mellem medarbejder og ledelse – opstilles udviklingsmål for den enkelte medarbejder eller for grupper af medarbejdere.
  • Alle medarbejdere skal have en årlig medarbejderudviklingssamtale.
  • Det er en gensidig forpligtelse, at medarbejderudviklingssamtalerne og planlagte kompetenceudviklingsaktiviteter gennemføres. I den forbindelse skal ledelsen sikre rammer og betingelser for kompetenceudviklingen og medarbejderen skal arbejde på at nå de beskrevne udviklingsmål og gennemføre planlagte udviklingsaktiviteter.

MED/SU-udvalget skal med afsæt i arbejdspladsens mål og behov for kompetenceudvikling

  • drøfte de overordnede mål for kompetenceudviklingsindsatsen på arbejdspladsen,
  • drøfte sammenhængen mellem arbejdspladsens mål/strategier og kompetenceudvikling,
  • drøfte hvordan arbejdet med kompetenceudvikling evalueres

 

Hent kommunernes aftale om kompetenceudvikling

Hent regionernes aftale om kompetenceudvikling

Ved de centrale forhandlinger er der beskrevet rammerne for kompetenceudvikling på statens område. Her har parterne etableret et kompetencesekretariat til den praktiske håndtering af kompetenceudviklingsspørgsmål.

Der er afsat en del midler til kompetenceudvikling dels til en fond dels til arbejdspladsrettede tiltag. 

Som tillidsrepræsentant kan du sætte emnet på SU-møderne, så I får drøftet hvordan kompetenceudvikling skal foregå hos jer.

Læs mere om kompetenceudvikling i staten

Kontakt

Rådgivning for ansatte og lejere
3341 4620